Vändskivans anslutning – en stigning anläggs

Vändskivan ligger nu försänkt och bra, men kräver ändå 7 mm stigning. Hur anlägger man det och hur brant kan eller bör det vara?

Det fick bli ca en halvmeters stigning och en massa underläggsbitar av friggolit och tändstickor provades in för att ge en jämn lutning.

På med krokodilklämmorna för att mata testström och sedan fram med BR 94:an för provkörning. Och när loket kör ser man när rälsen sviktar – in med mera stöd där – eller när loket reser sig – minska på uppallningen.

Och så efter en halvtimmes finjustering och nötande upp och ned med ångloket så verkar det skapligt bra.

20121011-070606.jpg

Nu gäller det att permanenta detta nu ganska rickliga bygge. Lim? Spik? Skruv? Magi?
Och sedan kapa rälsen så den blir precis i anslutning till rälerna på självs vändskivan.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Modelljärnväg och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s