Högsta mode och trender bland bilar

Vad är rätt och vad är fel för 2013s modeller? Vad kan man inte vara utan, med mindre att man blir sedd som reaktionär eller att ha missat Grejen? Och vad är värt något i andra hand?

Mode är viktigt för väldigt många och det inbegriper även bilen, som för många är statussymbol lika mycket som den fyller en praktisk funktion. Ungefär som att ett par fula men praktiska byxor inte är ett alternativ för väldigt många.

Vad gäller idag inom bilvärlden?
Diodlysen är det kanske med iögonfallande idag, även om de börjar ha några år på nacken. Audi introducerade detta på sin förra A4:a och var oerhört häftigt då. Idag torde det vara svårt för alla marknadsförare och säljare som inte kan erbjuda detta på sina modeller. Undrar hur andrahandsvärdet blev för de kunder som inte valde diodljuset (som då var tillval) på sin Audi. Jag som andrahandsköpare hade med största sannolikhet valt bort bilar som inte var utrustade med det. Du ser hur fåfäng man egentligen är, trots att man gärna vill se sig själv som rationell och oberörd av modenycker.

20121012-085528.jpg
Bilden visar alldeles färskpressade Audi A3, med moderiktiga diodljus, som visserligen är först med detta, men ett exempel på oumbärligheten. Först är däremot nya A3 att vara byggd på VAGs MQB-plattform, den som kan längas och kortas och förses med olika fram- och bakvagnar, drivlinor etc och kommer att vara grunden för bortåt 60 modeller inom koncernen. Ekonomerna hoppas förstås på lägre kostnader och större vinst.

Just detta med optiken är viktigt för bilarnas identitet och igenkännande, alltså minst lika viktig som de praktiska funktionerna att se och synas. Du vet ju själv hur förvånansvärt enkelt det är att identifiera en bil i mörker på avstånd. Så det kanske inte är så konstigt att detta är viktigt för biltillverkarna.

För cirka 10 år sedan hade vi motsvarande skifte – också det inom optiken – när klarglas infördes fram och bak i lyktor och strålkastare. Ny teknik gjorde att man inte behövde använda glaset för att sprida ljuset och vips blev alla som inte hade klarglas att se lastgamla ut redan i nybilshallen.

20121012-085641.jpg
Bilden visar Frida Folkvagns bestämda blick, bakom just klarglas, anno 2002.

Lite intressant är att VW Golf IV var först ut bland Folkvagnar att få klarglas till sina strålkastare, storebror Passat fick vänta ända till ansiktslyftningen 2001.

Vad blir nästa måste-grej inom bilmodet? Vi återkommer i ämnet.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Bil och märktes , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Högsta mode och trender bland bilar

  1. Martin skriver:

    Detta är ingen modegrej men hybridteknik kommer komma starkt hos alla tillverkare med självbevarelsedrift.

    • DonDoc skriver:

      Det är väl en typisk modegrej, sådant som börjar hos någon i liten skala och sedan blir ett måste hos alla. Till skillnad från klädmoden så behålls ibland tekniska moden, just för att de fyller en praktisk funktion också.

      Exempel på detta i historien är turbo och servostyrning. 2 saker som tidigare var lika mycket marknadsföringsjippo som nytta. Idag är båda nästan standard.

      Bara motorsporten får sortera ut hybribproblemen, så kommer det på bred front. Tror jag.

Lämna ett svar till DonDoc Avbryt svar