Grusvagn i grustag i Dannemora

Innan Dannemora gruva återöppnades användes det gamla gruvområdet till allt från hästtävlingar till timmerupplag och grusframställning.

Året var 2005 och jag strosade omkring på det ganska grandiosa industriområdet och njöt av miljön. En bit bort ser jag något jag först inte trodde att jag såg – det såg lite ut som en järnvägsvagn, men det kunde det ju inte vara. Men när jag gick närmare så fick jag se att det var det ju visst.

Någon hade tagit dit en gammal grusvagn och halvt begravt den i en grushög, men inte för skojs skull, utan den verkade användas för att sikta fram rätt storlek på gruset. En tratt hade svetsas på ovanpå för att underlätta tippning i den och under ena tömningsluckan på vagnen gick ett transportband som nog körde fram grus av rätt storlek.

Den här vagnen lär knappast rulla på något spår igen.
Dannemora, 2005

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

