Ma-lokens bevarande V

Det är med blandade känslor man mottager beskedet att Ma-loken (sannolikt) fått ett slutdatum för reguljär tjänstgöring hos Green Cargo. Det handlar om mitten på december i år. En epok går i graven. Den är bara två månader bort. Samtidigt måste den epoken gå i graven, för att loken ska ha någon chans att hamna i museal tjänst. Undantaget är Ma 828 som räddades tidigare i år (läs mer här).

Idag hittar vi Ma-lok i Green Cargo-tjänst i södra stålpendeln (mult), ämnestransporten Hofors-Hällefors, samt fliståget från Stockaryd. De har fått släppa inmutade tjänster som kopparpendeln och rötslamspendeln till främst Rd2.

Det är sedan mars i år bara TGOJ-Ma-lok i tjänst, men SJ-Ma-lok finns kvar som beredskap och reservdelsförråd i Eskilstuna. Längst ut, bredvid rälsbussgaraget, så de två SJ-Ma som får anses vara mest beredskap och minst reservdelsförråd, det i form av Ma 833 och Ma 876. De har gjorts sällskap av TGOJ Ma 407, som sedan tidigare i år står med trasig transformator och fått släppa ifrån sig delar, samt TGOJMa 401, som står med bromsplattor och egentligen bara skulle behöva svarva hjulen.

Det betyder att kvar i tjänst är (rätta mig om jag har fel):
Ma 402
Ma 403
Ma 404
Ma 405
Ma 406
Ma 408
Ma 409

Skicket är tämligen gott på dessa individer, även om två av dem är mindre lämpade som museilok, i form av 404:an som har tunna hjul och 405:an som saknar tågvärme.

Inom en månad kan vi rimligen hoppas på besked om förhandlingar för lokens framtid, så får vi se hur många av dem som kan räddas undan skärbrännarna. Vi hoppas och tror på en god dialog med Green Cargo i frågan.

Se Ma 406 i pre-museal tjänst här där hon drog ”Nordpilen” i september 2012.

Ma 963 och Ma 965 maj 2012 avställda på spåren bredvid rälsbussgaraget i Eskilstuna. Det bådar inte gott för lok som hamnar på de spåren…

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s