Rc-loken tar över vid TGOJ i Eskilstuna

Ma-lokens naturliga hemvist, TGOJ-verkstaden i Eskilstuna, vad kommer att hända där när Ma-loken försvinner (läs mer här)? Redan nu invaderas den av allehanda R-derivat i deras jakt på service och underhåll. Och vem kan förebåda dem? Eskilstunaverkstaden kan uppenbarligen sin sak eftersom man hållit liv i Ma-loken i snart 60 år.

Låt oss se vad som går att fånga på bild i dessa dagar på denna Ma-mark!

Vy invid södersidan TGOJ-verkstaden i Eskilstuna. Inga Ma-lok så långt ögat når. Rc4 1290 leder en stålpendel. I vänsterkant skymtar Rc4 1253

På genomfartsspåret stod södra stålpendeln – som går Borlänge-Oxelösund – länge, länge ett uppdrag förbihållet Ma-lok. Idag var det en brokig Rc-trippel som stod redo. Nja, inte riktigt, det bakre, gröna loket var Rd2 1072 nämligen, mittenlok var Rc4 1166 och längst fram stod Rc4 1290, som dagarna innan varit ute på finuppdrag och agerat dragkraft åt Blå Tåget (bild på det här).

Rc4 1290, Rc4 1166 och Rd2 1072

Kliver vi ned från banvallen landar vi på spåren som leder till portarna in till TGOJ-verkstaden. Här brukar det husera Ma-lok (se samma spår här 2011). Idag står här två Rc4:or och bakom dessa skymtar något grönt. Men inget Ma-lok, utan en Rd2:a.

På de bortesta spåren - 2 Rc4:or

Hugande spekulanter på lite kärlek? Rc4 1146 och Rc4 1154 utanför TGOJ-verkstaden.

Och Rd2:an var loket innan Rd2:an uppe i stålpendeln, nämligen Rd2 1071. Och det är alltid kul att hitta lok i nummerserie på samma plats samtidigt.

Rd2 1071 utanför TGOJ-verkstaden

En radda avställda Rc1or står kvar på uppställningsspåren bredvid rälsbussgaraget, annars var det gapande tomt på de flesta av dessa spår. Samma lok stod på samma ställe i våras och fotograferades individuell i bättre ljus. Då fanns även andra Rc-lok och Re-lok vid verkstaden. (Läs här)

Rc1 1017 närmast kameran i en sorglig rad av lok som inte får ta spänning längre.

Det ovanligaste R-derivatet som vi har på våra spår är Rm-loken. Loken är i princip tunga och nedväxlade Rc4:or och genom detta har de dragkraft som två Rc4:or. De levererades för att ta över malmtransporterna från Dm3:orna på malmbanan. De gick trippelkopplade och två sådana uppsättningar fanns en tid på malmbanan.

Sedan motades de bort av Dm3:orna och fann nya uppdrag långt därifrån, inte minst har de dragit gods över Hallandsåsen, men gått att återfinna i hela södra Sverige. Men som sagt finns det bara sex stycken. Visuellt skiljer de sig från Rc-loken – förutom märkningen – genom att ha fler fjädrar i boogierna.

Rm 1262 och Rm 1258 i kvällsljuset på spår 1 utan för TGOJ-verkstaden i Eskilstuna. Rm 1258 verkar ha fått märkningen nyligen målad enligt senaste rekommendationerna.

Nu ryktas de att Rm-loken ska försöka sig på en come back på malmbanan, genom att dra malmen från gruvan i Pajala från Svappavaara till Kiruna. Kanske var det inför detta som Rm 1258 och Rm 1262 stod på spår 1 utanför TGOJ-verkstaden.

Inte alla var lika modiga som Green Cargos Rc-lok; Hectors maskiner strök omkring i omgivningen men vågade sig inte fram till TGOJ-verkstaden, säkert rädda att bli bortjagad av något kvarvarande Ma-lok som ämnar försvara sina domäner in i det sista:
Långt långt borta stod en annan trippel, denna sannolikt med flis och här med en TGOJ-målad sak. Fast det visade sig vara en T43:a som sålts till Hector rail. Framför den två stycken 142:or. Bilden är tagen med maximalt zoom i måttligt ljus.

Med längst zoomen kunde jag fånga tre Hectorlok, 142 + 142 + 841 på Hectorspråk.

En motsvarande, kanske samma, 142-mult med två lok med olika optik, fångade jag tidigare på Uppsala C (här) och sedan i Långsele (här)

Men men, Ma-loken har ju ändå några veckor kvar i skarp tjänstgöring. Och inte har väl de avställda Ma-loken skrotats än? Eller? Fanns det verkligen inga Ma-lok alls vid sin egen verkstad den här gången? Titta på bilden med Rm-maskinerna igen. Fortsättning följer!

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Rc-loken tar över vid TGOJ i Eskilstuna

  1. Gulrim skriver:

    Hallå!
    En liten rättning bara.
    Trippelmulten (trulten?) skulle dra tåg 6662 till Hallsberg, inte stålpendeln mot Borlänge.

    Detta veckoslutet (v43) så gick Ma 404+405 mot Borlänge iallafall.

  2. Ping: En blandad trippel vid TGOJ | Absolutman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s