Gröna lok på Lärje

El13 har rullat på svenska spår lite av och till genom tiderna, inte minst i NSBs regi med tåg Oslo-Göteborg, så att finna El13-lokBergslagernas Järnvägar är inte helt historiskt tokigt. Just nu finns två funktionsdugliga El13-maskiner på Lärje hos BJs, båda med ATC-utrustning för att kunna köra på Banverkets spår.

Däremot den här färgsättningen kan väl snarast liknas vid Märklins grönmålade Da-lok.

Ofotnarna El13 2124 och El13 2131 på Lärje 2012

El13-loken är norska lok, byggda i Norge, men till skillnad från svenska lok, så har de elektrisk utrustning, så som motorer, transformator mm från ASEAs dåvarande konkurrent Brown Boveri. Brown Boveri förresten, låter ju som ett skurknäste. Lägg betoningen på sista vokalen i ”Boveri”…

Vad som väntar dessa lok får framtiden utvisa. Och den framtiden får bestämma färgen. Oavsett hur framtiden ser ut kommer de knappast att vara gröna särskilt länge till.

Tycker du att loken känns bekanta?! Jodå, deras systrar har funnits med i tidigare inlägg här på Absolut Man, från Storlien här.

Men de här kommer alltså från Narvik… men vänta nu. Nog gick resan dit med?! Minns du ”Rälsbusen” Di3 603 i Narvik (här)? På spåret invid den stod faktiskt dessa båda lok.

Bredvid Di3:an i Narvik stod de två El13-loken som nu tagit sig mer än 100 mil söderut till Lärje

Vi var alltså där och inventerade och gjorde en förstudie på Obas-materialet, vad som fanns och hur skicket var. Allt i syfte och i förlängningen för att kunna hålla våra ånglok rullande och under ånga.

El13 2131 framför El13 2124 i Narvik sommaren 2012.

El13 2131 var tämligen nyreviderad, men även El13 2124 var i fint bruksskick. Låt oss ta en titt på insidan och maskinrummet på en fin maskin.

Förarplatsen på El13 2131. ATC-panelen är monterad ovanpå den ursprungliga instrumentpanel med amperemätare mm. Notera att norska lok gärna är högerkörda. Som BJ-lok.

Väggen mot maskinrummet i hytten på El13 2131. På den tiden loket byggdes fanns inte ABB, utan Brown Boveri var konkurrent till ASEA.

Det här är vad som möter en när man slår upp dörren in till maskinrummet från hytten – en ren, fin interiör i gult på El13 2131

Några steg in i maskinrummet på El13 2131

Vi befinner oss nu midskepps och tittar tillbaka varifrån vi kom. Till höger en ventilationstrumma

Ungefär motsvarigheten till att krypa omkring inne i en ångpanna på ett ånglok

Bilder från interiören på en annan El13, från samma resa, som var i klart sämre skick finns visad här

En tredje El13 fanns i samma lokal. Den hade precis kommit från lackboxen när konkursen för Ofotbanen AS var ett faktum och lämnades utan sin boggier, maskerad och omärkt.

En synnerligen nymålad El13-maskin. Uppallad på verkstadsboggier är den flyttbar, men inte transporterbar. Bakom skymrar rälsbusen Di3 603

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s