Ma-lok i Eskilstuna, inne på sista strofen

Ma-loken dominerar TGOJ-verkstaden ännu några veckor till – det är detaljerna som gör det


En sen oktoberdag och klassisk TGOJ-mark. Förra inlägget (här) visade med all tydlighet hur kort tid den är kvar för Ma-loken. Det gick att ta några bilder vid verkstaden i Eskilstuna utan att få med ett Ma-lok. Om 6-7 veckor träder nya tidtabellen in och där finns inga Ma-lok med.

Men ännu dominerar Ma-loken miljön där. Längst in på spår 1, där Ma 407 länge stod (här) har nu Ma 402 parkerat. Ena strömavtagaren är borttagen och det känns som att Ma 402 kanske har gjort sitt nu.

Ma 402, spår 1, TGOJ-verkstaden E-tuna

Vi skymtar en syster bakom, på spår 2. Vi går runt och finner Ma 406 där (som drog Nordpilen här).

Ma 406 bredvid Ma 402

Ett stycke längre ut från verkstaden hittade jag Ma 405, som tappade förtroendet att få framföra Nordpilen då tågvärmen inte var inkopplad på loket. Oväsentligt för Ma 405 i sin dagliga tjänstgöring med stålämnesvagnar, men synnerligen viktigt när det handlar om kombinationen sovvagnar, Norrland och betalande passagerar.

Här väntar hon på att kopplas ihop med Ma 404, för att sedan dra södra stålpendeln ett pass.

Ma 405, som är det enda kvarvarande Ma-loket i tjänst med TGOJs sista färgsättning.

Det var de Ma-lok som stod på driftspåren vid verkstaden.

Inte långt därifrån finns rälsbusstallet och bortom det några uppställningsspår. För att citera en god vän med god insyn i TGOJ ”Det går aldrig bra för lok som hamnar på de spåren”. Fritt citerat i alla fall. Och budskapet är tydligt.

På yttersta spåret, stilla på väg mot yttersta växeln, hittade jag fem Ma-maskiner: Ma 965 och Ma 833 som båda är gamla SJ-maskiner, fast från två leveranser och generationer. TGOJ Ma 407 och Ma 401, som är jämgamla med 833, samt Ma 876, den SJ-Ma som byggdes som för att kunna gå (och gick) multipel med TGOJ-loken.

Ma-lok på rad: Ma 965, Ma 883, Ma 407, Ma 401, Ma 876 bredvid rälsbussgaraget i Eskilstuna

Ma 833, ett av de sista Ma-loken att byta dräkt från SJ brun till TGOJ-målning. Fortfarande med motorer i gott skick, enligt de som framförde henne i tjänst.

Ma 407, det enda Ma-lok som moderniserades med Rc-liknande hyttinredning och belysta fotsteg, bland annat. En trilskande transformator såg henne länge parkerad på spår 1, nu förvisad till uppställningsspåren bakom RBS

TGOJ Ma 401, TGOJs första Ma-lok. Också det i gott skick. Bromsplattor gjorde att hon förvisades till yttersta spåret, istället för att sända henne till hjulsvarven och ut på linjen igen.

Ma 876. Notera ”näsan”, som alltså är den efterkonstruerade multipeldosan. Undrar om själva kopplingen kom från skrotat Bt-lok?


Lämnar vi dessa lok, marscherar vi förbi raden av Rc1-or (här) och nedanför bilparkeringen står ett ensamt Ma-lok. Är det färgen som gör att det inte får stå med de andra? Ma 832 har länge stått på ett alldeles eget spår, långt från kontaktledningen. Inte inhängnad, men ändå förskonad från skadegörelse. Några tycker att Ma-lok ska vara bruna, som SJs lok en gång var. Håll tillgodo med denna bild då.

Ma 832, det enda SJ-bruna Ma-loket som finns kvar i Green Cargos ägo. Precis som Ma 833 sägs det ha bra motorer.

Eller som någon uttryckte det ”Ma 832 ser ut som man känner sig när väckarklockan ringer på småtimmarna”. Härligt vädrad, skulle MJ:arna sagt.
Ma 832 finns att beställa som H0-modell från Jeco (här). Vem blir först att vädra henne så modellen efterliknar det verkliga loket?

Bilden nedan tog jag för att jag var osäker på om Ma-loken hade så mycket på taket, osymmetriskt dessutom. Jag funderade på om något helt enkelt lagt skräp på taket, men nej då, det är så det ser ut när loket är komplett

TGOJ Ma 401, isolatorer på taket. När tänkte du senast på dessa detaljer?

Det var då alla Ma-lok som var där den här gången. Ute i tjänst var TGOJ Ma 403, Ma 404, Ma 408 och Ma 409.
Och det betyder att trippeln som tidigare, när jag var här i maj (här) stod på inre spåret vid rälsbusstallet, växlats undan, Ma 962, Ma 963 och Ma 966. Kanske har de fått tak överhuvudet? Kanske är de reservdelsförråd, medan dessa som stod kvar ute är i beredskap ännu några veckor?

Fortsättning följer här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s