Ma-lokens bevarande VIII

Mäktiga män i möte om Ma-lokens framtid. Eller nåja, åtminstone kan väl Green Cargos representanter, som tog emot oss hugande spekulanter, anses vara mäktiga eftersom de äger och beslutar över lokens öde.

Men dagens möte var positivt och Green Cargo mycket vänligt inställda till att låta föreningar ta över loken. Jag skriver ta över, trots att det finns en sexsiffrig monetär hake med i bilden, för det är så Green Cargo ser det. Det är vad de anser att de kostat på loken och vad som är kvar i avskrivning på de reparationerna och revideringarna. Ekonom-logik.

Två föreningar var alltså representerade vid dagens möte och totalt dussinet lok har olika föreningar inkommit med intresseanmälan om till Green Cargo. Det är ju fantastiskt kul, för alla oss Ma-diggare, att många vill bevara loken. Hur många som sedan har finansiella muskler att genomföra det återstår förstås att se.

Smolket i bägaren var att jag ville göra klart på studs med köpet av Ma 403, men då visade sig att det fanns fler spekulanter på henne och Green Cargo ville plötsligt tillämpa någon svensk rättvisa och på något sätt se vem som bäst skulle ”få” henne. Blä. Vad är det för fel på först till kvarn? Speciellt när vi erbjuder en snabb och smidig affär.

Förhoppningen är att detta ska lösa sig denna vecka.

Nästa ”problem” är att Ma 403 fortfarande har tjänstgöring, så att hon inte kan komma loss förrän i mitten på december. Men det var eventuellt förhandlingsbart.
Då skulle vi i så fall få ta henne som hon var och hämta henne i Eskilstuna. Tja, det var väl ändå vad vi tänkt oss.

Vidare verkar det klart att SVJM köper Ma 966 och det var ju en illa bevarad hemlighet.

Eftersom det handlar om TGOJ-material är förstås grängesföreningen spekulanter och här talas det om den historiskt intressanta Ma 405 – Slaktaren från Ställdalen, men sedan även en till, för att kunna återställa en till originalutförande och en i sent, brandgult utförande. Individen är mindre viktigt, men så mycket original TGOJ som möjligt är förstås intressant. Tex så rullar ju flera av TGOJ-loken idag på SJ-boggie. Det blir ju lätt så när boggierna byts vid revision. Men Green Cargo var välvilligt inställda till att plocka ihop en bra individ i detta syfte! Alltså tex att flytta TGOJ-boggierna till en i övrigt önskvärd och bra individ. Det tycker jag var ett fint erbjudande.

Sedan fick vi veta att Ma-lok som inte nu säljs till intresserade föreningar inte omedelbart varken bjuds ut till högstbjudande eller hamnar hos skärbrännaren. Det beslutet är inte taget och det verkade inte som att det hastade heller. Och visst, Green Cargo har ju flera Rc1or som bara står, så det kan väl Ma-loken också göra. Däremot ville de gärna tillmötesgå de föreningar som spontant hört av sig. Vackert det med.

Verkstäderna i Eskilstuna och Boden skulle också behållas och dit skulle Ma-ägare vara välkomna, utan att för den skull teckna sig för några serviceavtal. Även om även det kunde erbjudas.

Summa summarum. Ett positivt möte. Men med smolket i bägaren att inte på stört få handla det lok som bjöds ut. Speciellt när vi står med pengarna i hand och lokförare redo att åka till Eskilstuna och hämta loket per omgående.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s