Tillväxt, uppköp, omorganisation och undergång – iLandsproblem i Tillvaron

I dagens kapitalvärld finns ett behov av ständig tillväxt. Något som förstås inte är hållbart i längden. Speciellt inte för företag. Ändå strävar företagsledningar efter denna omöjlighet, ivrigt påhejade av kvartalsekonomer och kortsiktiga aktieägare.

När ett företag når en viss nivå, finns ingen ökning av efterfrågan. Inte ens efter att marknadsförarna och reklambyråerna skapat behov och större efterfrågan. Även om företaget genererar en stabil vinst, så ses det sällan med blida ögon av riskkapitalbolagen och andra kortsiktiga investerare.

Bristen på tillväxt måste löses på annat sätt och det blir då genom uppköp av endera direkta konkurrenter, så att man ärver deras marknadsandelar, eller genom köp av något som breddar verksamheten på ett naturligt sätt, som t.ex. att en däcktillverkare köper en fälgtillverkare, alternativt en en däckverkstadskedja. Gemensam beteckning på denna typ av uppköp är strukturköp.

Strukturköp ska inte bara öka marknadsandelen och omsättningen, den ska helst föra synergimöjligheter och stordriftfördelar med sig. Det brukar talas om inköpsvolymer och administration som ska effektiviseras. Det ska finansiera de stora kostnaderna som strukturköpet alltid medför och sedan öka företagets vinst.
Men faktum är att strukturköp sällan ger vinst ens i slutändan, speciellt inte när säljaren är ett riskkapitalbolag som toppslimmat och kortsiktigt vinstoptimerat företaget som säljs, för att kunna sälja det dyrt. De säljer inte ens ett hållbart företag, denna toppslimning av verksamheten fungerar in på sikt, än mindre finns det något mer som går att spara på.

I sin desperata jakt på ökad vinst och expansion tar företagen inte sällan till omorganisation i det här stadiet, något som sällan ger vinst heller, om ens pengarna tillbaka, men kvartalsekonomerna på börsen gillar det och aktiekursen ökar kortsiktigt.

Allt medan företaget koncentrerar sina krafter på att få de två sammanslagna företagen att fungera ihop och därefter omorganiseras, passar nya, mindre konkurrenter på att fokusera på kunderna och kapa åt sig både kunder och marknadsandelar och inte heller sällan nyckelpersoner från det expanderande företaget.

Och så tycks dynamiken vara idag. Företag föds, växer och köps upp och försvinner. Som LKB t.ex. (ett litet svenskt företag som var specialiserade på labutrustning, som GE köpte).

Eller så föds de, växer, sväller, tappar marknadsandelar och börjar en smärtsam kräftgång. Som SAS idag.

Läs gärna mer om Kvartalsekonomer här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s