Borlänge rangerbangård

Innan vi anlände till Borlänge lokstation, var det lägligt att stanna till vid Borlänge rangerbangård. Där fanns Rc1 1018 som växellok, samt två höfläktar sida vid sida.

Rc1 1018 121111 har söndagsvila i Borlänge

Lättaste sättet att känna igen en Rc1:a på avstånd – ventilationsgallren är maximerade till antalet på takkanten. Rc1 1018 i Borlänge igen

Td-ombyggnaden må ha varit bra för miljö, arbetsmiljö och ekonomi, men ett nedåttjack för motorfantaster – den gamla tvåtaktsdieseln låter fint, Td-motorerna låter mest som höfläktar.
Närmast kameran Td 0404-4

Vi styr vidare mot lokdepån med förhoppningen att träffa Ma 403, som avslutar aktiv tjänstgöring med att dra stål mellan Hofors och Hällefors. Borlänge var ett kort tag tilltänkt plats för överlämnande. Läs gärna om Ma-lokens bevarande här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Borlänge rangerbangård

  1. Ping: Green Cargo rensar ut fler lok | Absolutman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s