Dubbla B-lok på nya BJ – del 1

Det finns tre saker som är verkligt viktiga för ett bra liv och en trivsam tillvaro. God hälsa, bra vänner och att få möjligheten att hänge sig åt något man är redo att leva för, och att dö för (läs mer här). Och när alla dessa infinner sig samtidigt på samma ställe, ja då får man ducka för att inte slå huvudet i taket på Nirvana. Prima liv, kort och gott.

Efter ett antal trivsamma timmar bakom ratten i Frida Folkvagn (här) anlände jag till Lärje, sent på kvällen. Medan jag far den sista sträckan grusväg ut till lokhängnet börjar tankarna mala ”jaha, då kommer man lite så där i sista minuten och låter de andra göra förarbetet, lite pinsamt” och ”sent är det, undrar om grinden är öppen, om någon ens är här…”

Tvivel som, som alltid med BJs, snabbt kom på skam. Grinden var öppen och jag rullade in. Strålkastarna badade hela gårdplanen i ljus. Där stod B 1037 och B3 130 och rykte. Jag hinner knappt stanna, förrän Tommy kommer fram och sticker in en stor näve i bilen och hälsar mig välkommen. Strax därpå visslar B3 130 mig välkommen. Tobias lutar sig ut ur hytten och varför kom jag ens på tanken att tvivla?

BJ B3 130 eldas på. Tobias är eldvakt

Det är enkelt och raktfram. På med overallen och snart är vi samlade i hytten på B3 130. Det eldas med ved, förstås, vi spar på kolet av kostnadsskäl, samt att ånglok mår bäst att värmas upp långsamt. Det är varmt och skönt i hytten, det knäpper och sprakar. Trycket är på måttliga fyra kilo, men som sagt, det är bra att det går långsamt. Det är mycket stål som ska vidgas av värmen. Vi småpratar om allt möjligt och fortsätter elda.

Tommy och Kristoffer i hytten på B 1037. Trevligt samkväm är lika viktigt som själva leken med maskinen


Lennart och Tobias i hytten på B 1037. Det är avsevärt mer känsla i ett ånglok som det pyser, sprakar och knäpper om, än att sitt på ett fjärrvärmevärmt rum i bekväma stolar.


Det närmar sig midnatt. Vi har eldat, pratat, fika och smort loken. Haft trevligt alltså. Trycket är så pass högt att vi kan prova injektorerna. De är lättskötta på båda dessa B-lok. Hur det än är så behöver vi ta kväller och få lite sömn i oss innan det är dags att göra klart loken för avfärd imorgon bitti. Tacksamt nog är avgång med passagerare från Göteborg C satt till sen förmiddag, vilket för att vi kan ligga och dra oss ända till klockan sex.

Trycket i ångpannorna är bortåt tio kilo och loken är genomvarma. Vi bestämmer oss för att inte ha eldvakt under natten, de kommer ändå att ha tryck och värme kvar, så vi beslutar oss för att sova och sedan tända om istället.

BJ B3 130 mitt i natten i väntan på morgondagens körning. Manometern visar på gott tryck, om än långt från maximala 12 kilo

Glömde jag berätta vad som är i görningen? Innan Saab lades ned, beslutade dåvarande regeringen att sats på bättre infrastruktur till Trollhättan. Och nu, efter Saabs nedläggning, är denna upprustning av både E45:an och Bergslagsbanan snart klara.

Snart klara, det här är alltså inte invigningskörningen, men vi ska ändå åka en tur på detta ”nya BJ”, upp till Varpmossen. Där har gamle skyddhelgonet Fredriks avkomma planterats och det är den granen vi ska avtäcka. Gran?! Jo, längs gamla Bergslagernas Järnvägar växte en gran, som lokförarna hälsade och offrade till när de passerade, för att få lycka och välgång. Ett skott från Fredrik har nu drivits upp och planterats längs nya BJ. Vi är Bergslagernas Järnvägssällskap och Trafikverket som gör detta gemensamt.

Häng med på morgondagens tur! (här)

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s