Ma-lok i Eskilstuna, nästan alla TGOJ-systrar är hemma

Jakten på Ma 403 fortsätter, detta är fortsättning från inlägget om Borlänge lokdepå. Så kylaren ställdes in på TGOJ-mark och Eskilstuna.

Söndagsvila även vid TGOJ-verkstaden och mycket lite skvallrade om Ma-lokens förestående utfasning. Faktum var att samtliga TGOJ-Ma-systrar var ”hemma” – utom just Ma 403.

TGOJ Ma 401 parkerad på det yttersta spåret. Generellt i gott skick och om det blir lokbrist torde hon inte vara svår att få i tjänst igen.


TGOJ Ma 402 parkerad på spår 1 utanför verkstaden. Avställd pga övertalighet då det är dags för planenlig revision.

Framför verkstaden stod även de aktiva TGOJ Ma-loken, Ma 404, Ma 405, Ma 406, Ma 408 och Ma 409. Enbart Ma 403 saknades alltså i den skaran.

Ma 404, mittenloket i en trippel av Ma 405, Ma 404 och Ma 408, dock bar 405 och 404 kopplade i mult. Loken stod i beredskap, medan södra stålpendeln provkördes med mult Rd2 och mult Rd2 + Rm

Ma 405, det enda rullande Ma-loket i TGOJs sista färgschema

Ma 406 utanför TGOJ-verkstaden, närmast kameran, sida vid sida med Netrail Ma 827, och på spår ett står Ma 402 och Ma 409

Ma 407 (första hela loket på bilen), eller hel, trafon är trasig. Loket till vänster i bild är Ma 401 och till höger om 407:an skymtar Ma 833 och Ma 965

Tillbaka på spåren vid verkstaden, Ma 408, på äkta TGOJ-boggier. Flera av Ma-loken rullar på SJ-boggie, och Ma 407 står still på en TGOJ-boggie och en SJ-boggie.

Ma 409 0+ spår ett tillsammans med Ma 402. Vi ser att någon har kostat på sig med att måla över den vackra originallacken som flagnat fram här och där på 409:an.

Ja, som om inte detta vore nog, så fanns det ett knippe rektangulärfönstrade SJ Ma-lok på plats med.
Ma 832, Ma 833, Ma 876 och Ma 965 stod där de stod förra gången (här), men utanför verkstaden tornade denna dag även Netrail Ma 827 upp sig mellan TGOJ Ma 402 och Ma 406, samt att Ma 966 körts ut, inför nästa helgs avgång till SVJM.

Ma 827 intill Ma 406 på spår 2 och tre framför verkstaden

Ma 832! Var då? Jo, titta rakt igenom Ma 409, så ser du henne

Ma 833, avställd, men hoppfullt väntande på nya uppdrag

Ma 876 har jobbat hårt med södra stålpendeln de sista åren och hjulen börjar ha gjort sitt. Men multipeldosan, vars estetiska utformning oftast bara skapar ett läger, har fungerat bra

Ma 965, avställd och med bara fem motorer inkopplade. Någon har berövat henne TGOJ-bokstäverna på sidan… eller kanske fick hon aldrig sådana?

Ma 966 flankerad av två Rc-maskiner, såld till Sveriges Järnvägsmuseum, inväntar en stilla resa till Gävle.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s