Ma-lok för multipeldrift – Eskilstuna nov 2012

Den välkomnande vyn som fylls upp av Ma 404 i mitten, på samma spår som Ma 402 och med Ma 406 längre ut till vänster. I bakgrunden skymtar fronten på Ma 405 också. Platsen? TGOJ-verkstaden i Eskilstuna, förstås

Sex bruna Ma-lok och lika många gröna Ma-lok, alla avställda, kanske för tid och evighet. Samt tre driftsatta Ma-lok. Syftet var jakten på Ma 403, och vi är förstås hos TGOJ i Eskilstuna. Ingen 403:a idag heller, så det hela utvecklade sig till en orgie i Ma-boggier.

Men först, på ett inhägnat område fångad med full zoom på kameran, ett speciell Ma-lok. Nämligen Ma 874, som om du tittar på fronten på det ser du en lite lucka, som påminner om Rc-lokens lilla lucka på motsvarande ställe. Och det är faktiskt samma sorts lucka och funktion – multipeldosa.

Ma 874 En annan särling, multipel-Ma, som aldrig kördes multipelkopplad, eftersom detta var enda loket med detta mult-system. Här tungt skattande åt förgängelsen

Ma 874 byggdes om under SJ-tiden för multipeldrift. Oklart vad SJ tänkte sig använda dubbla Ma-lok till. Och kanske var det det som de även själva kom till insikt om. För multipeldriften i Ma 874 fungerar bra, men fungerade bara tillsammans med andra multipelombyggda SJ-Ma-lok. Och det fanns ju inte. Det fanns bara en testjigg just för att prova ut detta. Ma 874 kan inte gå i mult med Rc-loken, inte med TGOJ-systrarna och inte heller med Wermelinarna. (Mer Ma 874 här)

Wermelinarna? Jo ett annat Ma-multipeldrift projekt, regisserat Lars Wermelin, där Ma 832 och Ma 963 kunde multipelköras tillsammans. Men inte med något annat Ma-lok, eller annat heller för den delen. Båda loken finns kvar, även om de är avställda sedan mars i år och det är ännu mer sedan som de gick i mult.

Green Cargo har kvar de båda Wermelinmultbara Ma-loken. Ma 832 på bilden, medan Ma 963 göms undan för väder och vandaler.

(se bilder på Ma 963 år 2013 här)

För att göra Ma-loksmultipelhistorien komplett, så kan det tilläggas att TGOJ på 50-talet beställde sina Ma-lok med multipelkörbarhet tillsammans med både andra TGOJ Ma-lok och Bt-loken. TGOJ själva behövde aldrig använda Ma-loken multipelt (däremot gick Bt-loken inte sällan två och två), utan det var först efter Grängesgruvans nedläggning 1990 som de började dra godståg i mult.

Originalmultbara Ma-lok, även om denna funktion inte kom att nyttjas förrän efter nästan 40 år efter leverans. Här är det Ma 405 som multats med Ma 404 och snart skulle ut med södra stålpendeln igen.

Och till sist har vi särlingen i SJs gamla Ma 876, som byggdes om av TGOJ Trafik för multipeldrift tillsammans med TGOJs Ma-systrar, vilket verkat fungerat bra ända in i slutet.

Ma 876 med användbar multipeldosa. Det råder koncensus över att utseendet offrades för funktionen.

Mer Ma-lok på Ma-lokssidan

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s