Myter och fakta om vinterdäck

Vilket är bästa vinterdäcket i år? En vanlig fråga, som dessbättre går att ge ett generellt svar på.

De bästa däcken tillverkas av de stora, namnkunniga däckstillverkarna, som Michelin, Pirelli, Continental/Gislaved, Bridgestone och Good Year.

Prisskillnaden till medelklassdäcken, som Yokohama, Toyo och Firestone mfl, motiverar inte prestandasänkningen det innebär. Och lågprisdäck låter du bli att ens överväga, inte minst för att jag riskerar att möta dig i trafiken!

Ett dubbdäck är bättre eller minst lika bra som ett dubbfritt däck nu och har så varit i många år. Myten om att dubbfria vinterdäck skulle vara lika bra på is och bättre än dubbat på asfalt, är just myt, även om det fanns en tid när de dubbfria vinterdäcken utvecklades mycket snabbare än just dubbdäcken.

Somliga hävdar att dubbdäcken glider och halkar på sina dubbar på asfalt, något som också är en myt, det har aldrig uppmätts i någon seriös test.

Däremot är det riktigt att vinterdäcken gärna få gå några mil på asfalt innan vinterföret kommer, för att skrubba in ytan något. Det behövs dock inte mer än just några mil, så det motiverar inte att lägga på dem redan i oktober.

Alla däck är kompromisser mellan många egenskaper och Du måste välja vilken kompromiss som du vill ha.

Om vi talar om bästa fästet på is och snö, så gäller bästa dubbdäcket. Det är enkelt. Men vad försakar vi då? Två saker, ljudkomfort och rullmotstånd. För att däcket ska ha bra grepp så blir det bullrigare och mer tungrullat.

Men om vi mer kör på våt asfalt och i slask, och kanske kan låta bilen stå de där dagarna med isgator eller drivsnö? Vi bor fortfarande i Sverige med riktiga vintrar, så ett riktigt vinterdäck är definitivt att välja. Men här kan vi låta komforten prioriteras lite högre, kanske till och med välja ett dubbfritt däck.

Handling, dvs hur bra däcken styr och håller kursen. Hur förutsägbara och konsekventa de är. Förstås en viktig faktor och svår att veta på förhand, dessvärre. Men generellt är det lika som ovan, att de namnkunniga tillverkarna är bäst även på detta.
Det är ingen skillnad på dubbfria däck och dubbdäck i detta avseende. Men på allt annat än riktigt vinterväglag är de mycket sämre än sommardäck.

Mellantinget mellan sommardäck och våra riktiga, nordiska vinterdäck kallas mellaneuropeiska vinterdäck. Dessa är stabila som sommardäck och tål att köras i hög fart, samtidigt som de klarar av lite frost på asfalten och snöslask. Typiska höst- och vårdäck för oss.
Optimalt vore att ha tre uppsättningar däck – sommardäck på sommaren, givetvis, mellaneuropeiska vinterdäck oktober-november + mars-april och så fulldubbat under vintermånaderna.

Prisskillnaden mellan okej däck och de bästa är som sagt för liten för att inte satsa på det bästa.
Dock är det stora prisskillnader hos olika däckhandlare, mycket större än mellan olika däck. Det finns stora summor att spara genom att kolla på flera ställen.

Kolla även datummärkningen, inte så mycket för att däcket slitits under lagringen, utan för att utvecklingen går så snabbt framåt. Årets däck är helt enkelt bättre än fjolårets var.

Datummärkningen är idiotisk, då den anges med fyra siffror, vecka + år, tex 0412 betyder sista veckan i januari 2012. Det är tillverkningsdatum, inte bäst-före-datum.

Internet är ett alternativ för inköp, men det är svårare att förvissa sig i tid om när däcken är tillverkade.
Nästa problem är att någon måste montera däcken åt dig och eftersom det oftast gör av en verkstad som lever på att sälja däck kommer du garanterat att få betala ett saftigt överpris för detta. Kolla innan du slår till på nätet.

Slutligen – det finns inga väghållningssatser eller trimsatser i världen som gör lika stor skillnad för din bils prestanda som bra däck. Det gäller oavsett säsong.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s