Dubbla B-lok på nya BJ – del 4, hem igen

Rundgång med B3 130 och B 1037 i Varpmossen och sedan bar det av hem igen, utan samma dramatik som på utresan (här). Precis som tidigare, så rullade vi genom tunnlarna, vilket var betydligt enklare i medlut. Såpass enkelt att jag passade på att hålla ut kameran genom rutan på B3 130 genom ena tunneln. Resan ser du här – ljudet är inte mycket att hurra för, ångloken går nästan utan pådrag och fartvinden blir istället dominerande.

B3 130 gör rundgång inför hemresan från Varpmossen. Banan är fortfarande byggspår, alltså inte öppen för trafik ännu.

B3 130 gick backgång på vägen hem som andra lok och det gör det hela lite annorlunda att elda. Kolen skakar sig allt längre in i fyrboxen, så det lätt bildas hål i bädden precis innanför luckan. Men det är betydligt enklare att hålla kolla på, än att pricka kolhål 2,5 meter in i eldhavet.

Fyren i B3 130 under arbete. Hettan kan få en finsk bastu att framstå som ett kylskåp i jämförelse. Magiskt!Den relativt lätta resan gav mig möjlighet att ta en liten paus i eldandet utan att loket tappade ångan. Något som är svårt att förstå, innan man själv upplevt det är hur levande och kraftig branden är i fyrboxen under gång. Ångstötarna driver draget och sköljer över kolen med syre, som flammar upp varje gång. Det är helt annorlunda är när man står still och bara underhållseldar.

Jag tog kameran, öppnade luckorna och filmade fyren under arbete så länge som möjligt. Det begränsades av att det blev så hett åt fingrarna att det svedde i skinnet och så att det började ryka om overallen. Och för en stund undrade jag om kameran hade klarat det.

Filmklippet ser du här och låt mig poängtera att detta ändå är lugn körning. Med tyngre tåg, högre hastighet och brantare backar, ja då är fyrboxen ett vilt inferno.

B3 130 lägger ut lite fotorök vid en av pendeltågsstationerna, där vi släppte av en passagerare på hemvägen

Tillbaka till Göteborg C för att lämna av passagerarna och några av de våra, som var tvungna att kasta sig iväg för att hinna till jobbet. Vi andra backade hem oss till Lärje och det var dags att ställa av ångloken för säsongen.

Kvällssol på B 1037, hemma igen på Lärje. Hatten är pålagd skorstenen för att inte få in regn i sotskåpet. Nu väntar sotning och slaggning, innan hon parkeras för vintervilan. Hon kommer ut igen till Tågsläpp 2013. Be there!

Tågsläpp 2014

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s