Ma-lok i Eskilstuna, en boggieorgie

Den som vill bevara ett TGOJ Ma-lok för att det är just ett TGOJ-lok, vill förstås inte att någon klämt på SJ-boggier på loket. Vid tidigare besök (här) passade jag på att dokumentera vilka individer som hade respektive boggie.

Det som satte igång tanken var att Ma 407 stod på en SJ-boggie och en TGOJ-boggie (trodde jag då), så jag fick göra om arbetet, eftersom jag förutsatt att loken hade jämna uppsättningar boggier. Så efter att ha sprungit runt hela bangården och fotograferat loknummer, A-boggie och B-boggie, kom jag fram till Ma 965, längst bort. Hon hade en boggie som var märkt med både SJ och TGOJ. Så som jag hade tolkat verkligheten, dvs att läsa på lagerkåporna, tydligt märkta SJ eller TGOJ. Men Ma 965 hade alltså en SJ-kåpa och en TGOJ-kåpa på samma boggie.

Ma 965, framför Ma 833, Ma 407, Ma 401 och Ma 876 bredvid rälsbussgaraget i Eskilstuna. Vilket lok har SJ-boggie och vilket har TGOJ-boggie?

Så efter lite klurande och kikande hittade jag det som faktiskt märkte boggien, en liten skylt. Givetvis, en lagerkåpa är ju snabbt gjort att byta. Så det blev en tur till över bangården, för att åtminstone fånga de Ma-lok som var hemma denna dag. Tro inte att jag led! Jag fick ju en ny anledning att fortsätta frottera mig med dessa Ma-skiner.

Låt oss börja med att studera Ma 404, som stod så lägligt parkerad.

Ma 404 på äkta TGOJ-mark och på äkta TGOJ-boggier

Ma 404 visade sig stå på det nionde av de tio TGOJ-boggieparen. Dessa är kort och gott märkta Ma-A9 respektive Ma-B9.

Märkning av TGOJ-boggie på Ma-lok

Låt oss traska över till Ma 402.

TGOJ Ma 402 visade sig stå på gamla SJ-boggier

SJ-Ma-boggierna är märkta ”SJxxxx” där x är en siffra. Än så länge har jag inte hittat något system som avslöjar vilket lok som levererades med boggien.

SJ-boggie på Ma 402

Efter att ha avverkat och boggiedokumenterat Ma 404, Ma 402, Ma 405 och Ma 406 på bangården (mer här) tog jag mig till spåret för de dömda loken, invid rälsbussgaraget, med Ma 965, Ma 833, Ma 407, Ma 401 och Ma 876, vidare ned till Ma 832 och följde spåret bortåt.

Där fann jag några ”lösa” Ma-loks-boggier. SJ-nummer. Men intressant att studera.

Den karaktäristiska Ma-loksbanröjaren satt monterad på flera av de ”lösa” boggierna

Ma-boggie

Kopplingen mellan A-ändes boggie och B-ändes boggie. På Ma-lok sitter de ihop med denna led

Just dessa Ma-boggier var från ASJ Falun

SJ-boggierna på Ma 876 var istället en NOHAB-produkt

Det är något visst med treaxliga boggier!

Läs mer om en teknisk finess med Ma-boggierna här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s