Växlingskoppel på Rc1 1018 och TGOJ V11 712

Rationalisera det som rationaliseras kan, så blir alla arbetslösa.
Men det är kul med teknik och här har vi hittat en liten teknikdetalj:

Växlingskoppel, som gör att växlaren inte behöver stå mellan lok och vagn och lyfta på kopplet. Det verkar vara hydrauliskt styrt och manövreras garanterat från samma radiokontroll som kör resten av loket.

Dömd till växlingstjänst - Rc1 1018 på Borlänge rangerbangård november 2012, med ett växlingskoppel.

Dömd till växlingstjänst – Rc1 1018 på Borlänge rangerbangård november 2012, med ett växlingskoppel.

Samma dag, fast senare, samma koppel, fast på TGOJ V11 712 i Eskilstuna

Samma dag, fast senare, samma koppel, fast på TGOJ V11 712 i Eskilstuna

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Växlingskoppel på Rc1 1018 och TGOJ V11 712

  1. Bertil Johansson skriver:

    Tja, verkar som verkligheten tagit efter modellen; Märklin modelljärnväg har ett sådant koppel på en del av sina rangerlok, fjärrstyrt från transformatorrn.

  2. Ping: Exit Rc1 och Rc4 blir växellok | Absolutman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s