En av de sista stålpendlarna med dubbla TGOJ Ma-lok

En synnerligen gråmulen novemberdag, sval vind och fuktdrypande luft. Platsen är Ludvika järnvägsstation och stålpendeln dras åter av multade TGOJ Ma-lok, efter en tids tester med både Rd2 och Rd2 + Rm.
Några minuter efter elva denna söndagsförmiddag rullar det in från Borlängehållet, punktligt således. Precis som dagen innan drogs tåget av TGOJ Ma 404 och Ma 405. Se videoklippet på ankomsten här

17:e november 2012, en härlig höstdag, regnet hängde i luften och TGOJs Ma-lok var en glädjande färgklick i grådiset i Ludvika.

17:e november 2012, en härlig höstdag, regnet hängde i luften och TGOJs Ma-lok var en glädjande färgklick i grådiset i Ludvika.

Jag fick välja mellan video och stillbilder, då tåget hade grönt ljus ut ur Ludvika. Men tåget stannar mitt framför grönt sken och jag tar några löpande steg för att bränna av lite mer film – nej, visst ja, så går det ju inte till längre rent tekniskt.

Det visade sig inte vara någon brådska, för lokföraren klev ur och tog en promenad runt hela tågsettet – tjuvbroms. Jag fick gott om bilder från olika vinkar, allt medan kompressorn av och till startade och gick en stund på Ma 404.

Betänk att detta som är vardag idag, snart är förpassat till historieböckerna och fotoalbumen för alltid. Passa på att uppleva Ma-loken i tjänst nu.
Visst är det svårt att mitt uppe i vardagen förstå att detta snart inte kommer att finnas längre!

TGOJ Ma 404 i Ludvika

TGOJ Ma 404 i Ludvika

TGOJ Ma 405 i Ludvika

TGOJ Ma 405 i Ludvika

Så placerar jag mig vid en stolpe på lagom höjd, som får tjänstgöra som stativ inför avgången. Lokföraren har varit inne och klivit ur igen. Tjuvbroms. Och klivit ombord igen. Avgången borde inte var så långt borta.

Där stod jag och väntade. Och det är märkligt hur det plötsligt blev tråkigt och besvärande med dessa härliga maskiner mitt i blickfånget. Jag tror att förklaringen heter förändring. Bristen på förändring gör att även det som normalt är trevligt och eftersträvandsvärt blir just lite tråkigt. Det är kul att klättra till toppen, men väl där är det inte särskilt kul att gå och spankulera omkring bara. Tvärtom kan det vara riktigt blåsigt och ogästvänligt högst upp.

Södra stålpendeln med TGOJ Ma 404 och Ma 405 gör uppehåll i Ludvika

Södra stålpendeln med TGOJ Ma 404 och Ma 405 gör uppehåll i Ludvika

Men så plötsligt började bommarna gå ned vid ABB och jag trodde först att det skulle komma ett norrgående tåg, men det var faktiskt stålpendeln som bommarna gick ned för. Det överraskade mig så pass mycket att jag missade första sekunden av Ma-vgången. Men men. Upplevelsen var tillbaka, nu när något hände! Ma-jestätiskt drog Ma-loken iväg och lämnade ett tomrum efter sig som snart kommer att vara för alltid. Inget fyraxligt lok kan fylla det tomrummet. Se videoklippet på avgången här

Se andra inlägg med Ma-lok här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

