Ma-lokens bevarande X

Tidigare, och då pratar vi bara någon månad tillbaka, var föreställningen om Ma-lokens slopande och bevarande ganska klart (här). Två TGOJ-lok till Grängesberg, ett till BJs, samt de två SJ-loken Ma 828 och Ma 966 till Kalmar och SVJM. Och resten skulle få bida sin sista tid avställda hos Green Cargo i väntan på skärbrännarna.

Det var då.

Innan snön kom och Rd2:orna isade ihop. Innan Netrail officiellt gav sig till känna som spekulant.

T13 från och med måndags innebar att Green Cargo slopade Ma-loken, men omgående fick man begära dispens för att köra vidare med dem. Ma 409 och Ma 406 kör flis så spånet yr, allt för att hålla ett snöigt Sverige varmt.

Samtidigt är det glädjande att det verkar som att TGOJ Ma 401 och TGOJ Ma 408 sannolikt får nya hem i varsin ända på TGOJ-linjen. Ska vi hoppas på att 408:an målas TGOJ-brandgul!

TGOJ Ma 408 och TGOJ Ma 403 utanför sin hemvist i Eskilstuna. Snart är båda loken museiföremål.

TGOJ Ma 408 och TGOJ Ma 403 utanför sin hemvist i Eskilstuna efter sin slopning i december 2012. Snart är båda loken museiföremål.

Netrail har också seglat upp som en seriös Ma-loksköpare, fast där kommer loken förstås att få jobba hårt. TGOJ Ma 409 och TGOJ Ma 405 verkar vara klara för dem för en helt annan summa än vad föreningarna kom undan med, förstås. Och intresse verkar finnas för fler. Men det är ju ändå kul, loken lever vidare!

TGOJ Ma 409 kan komma att fortsätta aktiv tjänstgöring bortom TGOJ
och Green Cargo. Här utanför TGOJ-verkstaden efter att dragit flis från Mora till Nykvarn på dispens från sin slopning


Och helt plötsligt hade loken i det närmaste gått åt.

Ödet för TGOJ Ma 403 är beseglat och slagit i sten. Läs här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s