Ma-lok – en teknisk finess

Att Ma-lok är sexaxliga boggielok vet nog de flesta som är intresserade. Likaledes att det är Co’Co’-arrangemang – dvs att det är två treaxliga boggier där varje axel har en egen motor.

En sak som bidrar till Ma-lokens mäktiga uppsyn är att det är fullt med axlar under loket. Det finns ingen tom yta. Massivt och Maktigt.

Just detta faktum att boggierna sitter så nära varandra, nyttjas genom att de faktiskt är sammanbudna med varandra. Ledade, givetvis, men samtidigt permanent kopplade. Det ger två positiva egenskaper och en liten nackdel.

På rakspår stabiliserar denna koppling boggierna, vilket gör loket mer stabilt.

Den andra positiva är att den minskar resningstendenserna som blir vid pådrag (jämför en bil som reser framändan vid gaspådrag), vilket gör att framför allt första axeln inte tappar fästet lika enkelt som på andra boggielok. Startdragkraften ökar. En av konstruktionshemligheterna med varför Ma-lok har sådan överlägsen dragkraft.

Det negativa är att loket inte tycker om snäva kurvradier, än mindre om växelgator som går höger-vänster på varandra utan att räta ut emellan. Ja, vänster-höger är väl lika illa det.
Men Ma-lok är ju ett linjelok och inget växellok som ska behöva utsättas för sådant spår.

Kopplingen mellan A-ändes boggie och B-ändes boggie. På Ma-lok sitter de ihop med denna led

Kopplingen mellan A-ändes boggie och B-ändes boggie. På Ma-lok sitter de ihop med denna led

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s