Transformatorvagnar i Ludvika, tidigt 80-tal

Storleken har betydelse! Därför är Transformatorvagnar extra spännande, att de även är ovanliga höjer förstås även det attraktionskraften.

Uaai-tranformatorvagn vid ASEA (nu ABB) i Ludvika. Större modell...

Uaai-tranformatorvagn vid ASEA (nu ABB) i Ludvika. Så pass stor att den är otymplig bara att fotografera… 32 axlar som fördelar vikten på spåret.


I Ludvika, där största fabriken heter ABB, är dock inte transformatorvagnar helt ovanliga. En tidig vårdag på den första delen av 80-talet, medan ABB fortfarande var ASEA var konkurrent till Brown Boveri (inte minst på järnvägssidan där ASEA levererade elektrisk utrustning till svenska ellok och där BB fick förtroendet i de norska loken), var jag och min far ute och fångade transformatorvagnar på stickspår i Ludvika.
Uaai - tvivlar någon på vem den kör transporter för?

Uaai – tvivlar någon på vem den kör transporter för?


En transformatorvagn är mångaxlad, för att hålla nere axeltrycket, så banvallen håller för transformatorns ansenliga vikt. Det gör att den blir lång, riktigt lång. Och långa vagnar genar i kurvorna, transformatorvagnar så pass mycket att de tar i stolparna till kontaktledningen. Men det är ju förstås ohållbart, varför de är konstruerade så att hela mittdelens infästningar är förskjutbara i sidled.
Mindre transformatorvagn i Ludvika

Mindre transformatorvagn i Ludvika


Denna justering görs manuellt under stilla färd. Hytterna som sitter i respektive ända på transformatorvagnarna bemannas för att kunna göra dessa förskjutningar.

Transformatorer från Ludvika säljs över hela världen och fraktas till köparna med båt. Så järnvägstransporterna går från Ludvika till någon hamn, vanligtvis Västerås, Oxelösund eller Norrköping.

Resan går långsamt, i bästa fall 30 km/h och bara till Västerås tar det över fyra timmar om det skulle finnas plats på spåret att sträckköra… men kurvor som kräver justeringar av vagnen tas i betydligt blygsammare hastigheter.
Och hyttarbetet på transformatorvagnarna kräver hög koncentration.
Därför följer det med en personalvagn för mat, fika, personalbyte och andra faciliteter.

På grund av dessa låga hastigheter och trängseln på järnvägen, körd transformatortransporterna ofta på udda tider och undgår därmed de flesta kameror.

Personalvagn till mindre transformatorvagn i Ludvika

Personalvagn till mindre transformatorvagn i Ludvika. Dessa vagnar är gamla personvagnar som sedan länge utrangerats

Kanske någon läsare som vet litterat på följevagnarna?

Personalvagn till Uaai i Ludvika

Personalvagn till Uaai i Ludvika

Vidare brukar transformatorvagnarna omge sig med några extra fjädrande buffertar, i form av O-vagnar, för mindre ryck i själva transformatorvagnen vid pådrag och broms. Se bild på ett färdigkopplat tågset på Ludvika station på annandag jul 2012 här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s