Utmaningar i Formel 1 för säsongen 2013

Formel 1-säsongen 2013 är ännu 2,5 månad bort, men snart visas de nya bilarna (de första i slutet av januari) och sedan börjar försäsongstesterna.

2012 var ett fantastiskt Formel 1-år, så vad kan vi vänta oss av 2013?

2012s framgång kan och bör till mångt och mycket tillskrivas Pirelli som levererade precis de däck som FIA (Internationella bilsportförbundet) önskat och effekten blev som tänkt:
– många omkörningar
– många depåstopp
– ovissa race
– spänning

Mot slutet av säsongen blev Pirelli kanske lite konservativa i valet av gummiblandningar samtidigt som förare och ingenjörer lärde sig hantera däcken.

I och med 2013 görs däcken om lite igen och en ännu mjukare blandning tillkommer. Det bådar förstås gått för oss i publiken!

För annars ändras inte så mycket i reglementet och de allra flesta kommer att ha utvecklat årets bil ur fjolårets. Tillsammans med rätt oförändrade förarbesättningar i toppteamen (endast McLaren byter en av sina förare) och då räknar vi Red Bull, McLaren, Ferrari och Lotus till dessa, så innebär det en stabilitet som brukar vara till gagn för resultaten.

Men Formel 1 är en konstant kamp i utvecklingen av bilarna. Och 2013 medför en ny utmaning, eftersom det är sista året för V8:orna. 2014s turbo-sexor är så annorlunda i storlek, form och även karaktär att det bilarna kommer att ritas från ett blankt papper.
Det innebär att teamen måste prioritera att utveckla årets bil och att konstruera och utveckla nästa års bil. Med resurser som inte längre är oändliga blir det en balansgång. För mycket prio på utveckling av årets bil innebär att du blir efter på nästa års bil och tvärtom så har du i princip gett upp årets titelchanser. Så jämt är det i F1. Någonstans i juni börjat arbetet med 2014-års bil på allvar, men olika intensivt.

Så vilka kommer att strida om VM-titlarna i år? Enkelt, topp tre från 2012: Seb Vettel, Fernando Alonso och Kimi Räikkönen. Och märkesmästerskapet kommer i slutändan att så mellan Red Bull och Ferrari.

McLaren kommer att lida av Hamiltons frånfälle och kommer inte orka hela vägen, lika lite som Button orkar utmana om förar-VM hela året.

Hamilton kommer få svårt att första året få fart på sin Mercedes. Och varken han eller Mercedes kan utmana om slutsegern. Men kommer säkert att då och då ta en hel del poäng och därmed röra om i toppstriden.

Nej, i slutändan handlar det om Red Bull vs Ferrari, som har kontinuitet och resurser. Båda har kompetenta andra-förare som ändå vet sin roll.

Men jokern i leken är Kimi Räikkönen som kunde komma tillbaka efter två säsongers frånvaro, sätta sig i en bil som inte var byggd för honom, i ett team ned mindre resurser än Red Bull, Ferrari och McLaren, skodd med en däcktyp han aldrig kört på tidigare och med ett reglemente som inte tillåter tankning. Ändå körde han skjortan av de flesta. Får Lotus till en bra bil kommer Kimi att vara titelkandidat 2013.

Vi ser fram emot första försäsongstestet i februari!

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s