En synnerligen kall och vintrig dag vid TGOJ-verkstaden i Eskilstuna. Jag hann i kapp ett Ma-lok som bogserades av en Z6:a upp från rundstallet. Korgen var osynlig och strömavtagarna var nedplockade.

Ma-boggier dras upp till TGOJ-verkstaden. Är det månne Ma 401:s livlina vi ser? Datumet är 18e dec 2012 och taget i flykten, till bakomvarande bilists förtret. Beklagar det, men visst var det värt bilden?!
Eller så var det så att det bara var en uppsättning Ma-boggier som var ute och vädrades. Det här är min teori:
Under Ma-loks eran hade TGOJ alltid en uppsättning boggier som var på renovering och var renoverade, för att snabbt kunna ta in ett Ma-lok och byta hela drivning. Och sedan snabbt ut igen. Att det fungerade så styrks av att loken inte har leveransboggier, utan att alla har varandras boggier.
Enligt initierade källor har GBBJ avtalat med Green Cargo om att få köpa TGOJ Ma 401 med nya boggier, då hjulen på 401:an var dåliga. Jag skulle kunna sätta en liten slant på att detta var reservboggierna som skulle skiftas till Ma 401. Titta på bilden, titta på hjulringarna! Glänsande nya och fina. Eller är de bara putsade?