Ma 403 – vilken färg ska hon iklädas?

TGOJ Ma 403 övergick i BJs ägo redan i november 2012, men maskinen kom hem till Lärje i mitten på december 2012. I inlägget om det (här) fanns det med en omröstning för hur hon ska målas för sitt fortsatta liv som museipjäs. Och jag vill tacka er över 100 personer som gett er synpunkt på det! Resultatet kommer lite längre ned här.

Men först en liten färgresumé på hur hon varit målad tidigare genom sin 59-åriga karriär och hon har hunnit med fem olika skruder.

Leveransmålningen i mörkgrönt med smäckra, längsgående silverränder och röda hjulringar. TGOJ målat i samma silver längs hela sidan.

Denna målning tillsammans med att elloken inte hördes som ett ånglok, gjorde att folk överraskades av tåg, varför den så kallade krigsmålningen kom till, bara några år efter leverans. Den innebar introduktion av de TGOJ-Ma-karaktäristiska trippelstrecken i fronten, något som sedan behölls ända till slutet, om än i olika färger. Men mönstret var det samma.

Det finns inte många kända färgbilder på Ma-loken i leveransutförande men klicka här för bilderTGOJ Ma 401 i leveransutförande, brandgul och TGOJ Trafik-grön

Första krigsmålningen var en hybrid mellan gammalt och nytt, där sidorna behölls intakta men med de gula ränderna i fronten.

Ma 403 i första krigsmålningen, dvs där de stora bokstäverna och silverranden på sidan fanns kvar, men de gula ränderna i fronterna hade tillkommit. Fotot från Grängesbergsbilder

Ma 403 i första krigsmålningen, dvs där de stora bokstäverna och silverranden på sidan fanns kvar, men de gula ränderna i fronterna hade tillkommit. Fotot från Grängesbergsbilder

Andra krigsmålningen kompletterade sidorna med gul horisontallinje och TGOJ också i gult, och med mindre typsnitt. Vi är kvar på 50-talet och tilläggas bör att det inte finns något känt foto på Ma 403 i denna målning, så helt säkert är det inte att hon målades som de andra.

TGOJ Ma 405 i H0-modell

TGOJ Ma 405 i H0-modell, i den andra krigsmålningen, dvs med gult streck längs sidan och de något mindre TGOJ-bokstäverna

Mellan mitten på 60-talet och mitten 90-talet var hon TGOJ-brandgul med vita horisontalstreck, i samma mönster som de gula från krigsmålningen.
De stora, målade bokstäverna på sidorna ersattes av snygga, skruvade metallbokstäver, som var långt mer diskreta.

Ma 403 i Grängesberg på 1980-talet.

Ma 403 i Grängesberg på 1980-talet.

TGOJ-brandgul är förresten mycket intensivare än SJ-brandgul. Ställ en brandgul Rc bredvid en brandgul Ma och Rc:n verkar med ens lite murrig och blek.

Sista färgen (?) för Ma 403 var TGOJ Trafiks första målning – klargrön med mörkblått i ovankant och ränderna i fronten i samma mörkblått.

Sommaren 2011 och Ma 403 står utanför TGOJ-verkstaden i Eskilstuna. TGOJ Trafik-målad, men då ägd av Green Cargo, som skulle komma att sälja henne bara 1,5 år senare

Sommaren 2011 och Ma 403 står utanför TGOJ-verkstaden i Eskilstuna. TGOJ Trafik-målad, men då ägd av Green Cargo, som skulle komma att sälja henne bara 1,5 år senare

Resultatet så:

Bedövande tydligt så föredrar 42% av er läsare att få se Ma 403 i TGOJ-brandgul målning igen.

En andra plats med drygt 30% av rösterna blev det för Leveransmålningen

Delad tredje plats intog dagens befintliga TGOJ Trafik-grön och den hypotetiska BJ-färgsättningen med vardera 10%.

Delad femte plats blev de för de två varianterna av krigsmålningen – kanske för att det inte var glasklart vilken målning det var. Faktum är att många har felaktigt för sig att krigsmålningen var leveransmålningen. Vilket på ett sätt är riktigt, då Ma 408 och Ma 409 levererades så. Och förståeligt, eftersom leveransmålningen bara fanns några år. 3% vardera av rösterna.

Ändå är det värt att notera att de tre gamla, gröna färgsättningarna tillsammans bara skrapade ihop 37% av rösterna – klart distanserat av det brandgula utförandet.

Slutligen lyckades SJ röd (alltså brun) skrapa ihop 2% av rösterna. Kanske ett felklick? För vem skulle vilja göra ett brunlok av ett lok som aldrig haft den färgen? Förutom Fleischmann

Ämnet och framtiden för Ma 403 stöts och blöts just nu inom BJs. Du vet väl att du kan bli medlem i BJs och vara med och påverka Du också!

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s