Riktig plog ska det vara på loken på vintern

Vintern 2012/2013 må inte vara över ännu, men var rätt rejäl under större delen av december månad. Mycket snö och idel minusgrader skapade som vanligt problem för järnvägen och fordonen på rälsen.

Ma 408 en snöig dag december 2012 röjer snö med riktig plog Ma 408 en snöig dag december 2012 röjer snö med riktig plog[/caption]

Ett vanligt problem är att lok och vagnar isar igen under till och… ja titta på plogarna på Rc-loken, de är delade mellan ploghalvorna samlar sig is och snö. Rd2-loken hade i och för sig helt andra bekymmer, med att strömavtagarna isade igen och krånglade.

Delad plog på Rc6 1367 på Stockholm C en januaridag med befirande lite snö i miljön

Delad plog på Rc6 1367 på Stockholm C en januaridag med befirande lite snö i miljön. Det är tur det, för den delade plogen är inte optimal i vintriga förhållanden.[caption id="attachment_4441" align="alignright" width="640"]

Än värre är det för motorvagnarna, med några slags integrerade ”plogar”. De har svårt att hävda sig när det blir riktig vinter och förseningar och inställningar blir följden.

X40 med ett mellanting mellan plog och spoiler... Stockholm C 2013

X40 med ett mellanting mellan plog och spoiler… Stockholm C 2013

X60 pendeltåg på Stockholm C 2013, med antydan till plog

X60 pendeltåg på Stockholm C 2013, med antydan till plog

Gamla pendeltågsmodellen X10 på Stockholm C. Allt var inte bättre förr...

Gamla pendeltågsmodellen X10 på Stockholm C. Allt var inte bättre förr…

Nu är det så att det här med vinter och tågtrafik inte är några nya fenomen i Sverige. Det har funnit i över 150 år och man har funnit lösningar som får tågen att ta sig fram.

En sådan vital lösning heter plog. Sätt en sådan på ett Ma-lok och du behöver inte bekymra dig för att det är vinter. Ja, så vida inte linjen blockeras av en ihjälfrusen X55:a eller så…

På vintern ska man ha riktig plog på loken! Ma 408 uppvisar rejält stål att ta till mot snö och is.

På vintern ska man ha riktig plog på loken! Ma 408 uppvisar rejält stål att ta till mot snö och is.

Plog på järnvägen fanns förresten långt innan Ma-loken dök upp. Ångloken kördes vanligtvis med så kallade banröjare på sommaren, men fick riktig plog på vintern. Och där det behövdes monterade man en norrlandsplog, som var rejälare i dimensionerna.

S1 1923 uppställd i Sveg, med en större variant av norrlandsplogen.

S1 1923 uppställd i Sveg, med en större variant av norrlandsplogen.

R 976 2009 i Gävle med hel plog, en sk norrlandsplog

R 976 2009 i Gävle med hel plog, en sk norrlandsplog

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s