KBJ 10, ett privatbanelok på MJ

Modelljärnvägen gästades av ett smakfullt modifierat ånglok här i helgerna som var. Normalt sett är jag ingen anhängare av strikt fiktiva lok, däremot är jag mycket liberal vad det gäller varianter av lok som faktiskt funnits. För ångloksindividerna byggdes om åtskilliga gånger under sin livstid, vilket gör det befriande enkelt att hävda att det inte alls är något fel i åtgivningen av förebilden. Men niträknaren torde bäva och bångna. Det gör inte mig någonting, bara jag är nöjd med modellen.

Tillbaka till denna fiktiva maskin, den som märkts KBJ nr 10. Ursprunget är en Liliput BR75:a och hjulställningen 1-3-1 leder oss in på någon form av Y-maskin med privatbaneterminologi (eller S-maskin på SJ-språk).

Privatbanetankloket KBJ 10 precis i början av ett kraftigt motlut

Privatbanetankloket KBJ 10 precis i början av ett kraftigt motlut. Lokputsarna på KBJ får underkänt – se oljerinningarna på sidan på tanken som uppkommit när vatten runnit över vid påfyllning.

Jag har en svag sida för ånglok av fabrikatet Liliput, trots att de ofta är rätt stela och har svårt med kurvradier, loken låter rätt mycket och ett klassiskt problem är att motoraxlen lossnar. Trots det gillar jag dem.

KBJ 10 inväntar stinsens signal för att dra två två-axliga, öppna godsvagnar. Normalt sett tjänstgör loket med att dra korta lokaltåg (persontåg), där snabb acceleration och lagom toppfart är bra egenskaper, som ger en hygglig tidtabell trots många stopp för att ta upp och släppa av passagerare.

KBJ 10 inväntar stinsens signal för att dra två två-axliga, öppna godsvagnar. Normalt sett tjänstgör loket med att dra korta lokaltåg (persontåg), där snabb acceleration och lagom toppfart är bra egenskaper, som ger en hygglig tidtabell trots många stopp för att ta upp och släppa av passagerare.

Som förebild kanske inte DB BR75 är det första loket man går igång på, vilket gör att försvenskningen av den känns helt ok. Inte som att någon förstört en dröm. Men modellen är trevlig och riktigt körvänlig, ja för att vara en Liliput.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Modelljärnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s