Ma-lokens bevarande 408

Ma 408 blickar ut mot horisonten och nya äventyr. Den tunga tjänstgöringens tid är förbi efter 55 år.

Ma 408 blickar ut mot horisonten och nya äventyr. Den tunga tjänstgöringens tid är förbi efter 55 år.

Som andra TGOJ Ma-lok att lämna boet (läs om den första här) gör sig Ma 408 redo utanför TGOJ-verkstaden i Eskilstuna, den 5:e januari 2013.

Hon är vältvättad, boggierna är rena, och TGOJ-bokstäverna har putsats nogsamt.

Destinationen är gammal TGOJ-mark, i form av lokstallet i Oxelösund och FSJV, vilka har lovat att loket ska återställas till den färg det haft längst tid, nämligen TGOJ-brandgult. Underbart! Se bild härMa 408 som brandgul (orange, som några säger)

TGOJ Ma 408 utanför verkstaden i Eskilstuna, kanske för sista gången. Nytt hem för första gången blir Oxelösund.

TGOJ Ma 408 utanför verkstaden i Eskilstuna, kanske för sista gången. Nytt hem för första gången blir Oxelösund.

TGOJ-bokstäverna på sidan på Ma 408. Dessa bokstäver i kromad metall tillkom på 1960-talet, då loken målades om från mörkgrönt till brandgult.

TGOJ-bokstäverna på sidan på Ma 408. Dessa bokstäver i kromad metall tillkom på 1960-talet, då loken målades om från mörkgrönt till brandgult.

TGOJ-folket har gjort ett gott tvagningsarbete, till och med boggierna är rena nu

TGOJ-folket har gjort ett gott tvagningsarbete, till och med boggierna är rena nu

Ma 408 solar sig, säker med ett visst pirr i maskinrummet med tanke på ny husse och att lämna sina systrar.  Men hon kan trösta sig med vetskapen om en lugn och trygg pension och ett torrt och bra lokstall att bo i. Sannolikt får hon det bästa hemmet av alla Ma-lok, facilitetsmässigt sett.

Ma 408 solar sig, säkert med ett visst pirr i maskinrummet med tanke på ny husse och att lämna sina systrar.
Men hon kan trösta sig med vetskapen om en lugn och trygg pension och ett torrt och bra lokstall att bo i. Sannolikt får hon det bästa hemmet av alla Ma-lok, facilitetsmässigt sett.

Läs även Ma-lokens bevarande 401 (här), 403 (här), 404 & 407 (här), 405 (här), 406 (här), 409 (här), 876 (här) och 962 & 963 (här).

Ma-lokssidan här med alla samlade inlägg om Ma-lok och med länkar till videoklipp

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s