G-lok på MJ

Kompakta, kraftfulla, effektiva, uppskattade… vi talar om ånglok och syftar förstås på G-lok. G-loken som användes för malmtåg och tunga godståg ända fram till elektrifieringen. Och den kom ju inte över natten heller, så när de södra SJ-linjerna elektrifierades flyttades G-loken norrut, eller såldes till Bergslagernas Järnvägar (BJ) och Trafikaktiebolaget Grängesbergs-Oxelösunds Järnvägar (TGOJ).

Precis som alla ånglok som användes länge och flitigt, byggdes G-loken om, reviderades och reparerades, vilket gjorde att individerna blev just individuella med åren.

Riktiga ånglok innebär ett bekymmer för alla samlarentusiaster. Det är helt enkelt lite för stora för att ha hemma i vitrinen.

Nästa bekymmer är att alldeles för många ånglok har fallit offer för acetylenlågans omättliga aptit. De finns helt enkelt inte kvar.

Det är där som modelljärnvägen fyller ett tomrum i många entusiasters hjärta. Där går det att återskapa det som försvunnit och njuta av dessa härliga maskiner i sitt eget hem.

Vilket ju gäller för de flesta G-lok. Idag finns bara två kända G-lok bevarade, dels TGOJ Gb 95 i Grängesberg och dels SJ G10 1846 (som egentligen är GDJ N3 62) i Falun. Det är ju inte fy skam i och för sig, men som vanligt hade vi ju velat ha representanter från samtliga serier kvar…

Hos mig huserar tre G-lok. Tjusigast är förstås Trix G 1414, som är riktigt snygg och går som en klocka. Men… den tyska original-G-pannan känns osvensk (vilket den ju är) och för alla oss som aldrig har sett en sådan, känns den inte helt klockren. Ett G-lok bör ju ha en BGb-panna!

Därför är det andra loket en Fleischmann Ga-maskin, som konverterats med just BGb-panna. Precis så som skedde i verkigheten.
Och precis så som det skedde i verkligheten, så har detta lok sålts av SJ till TGOJ. Och TGOJ har förstås följt sitt färgschema och målat hjulringarna röda. Litterat ändrades till G3, där trean betecknar överhettning. Ingenting annat.

G SJ 1414 bakom TGOJ G3

G SJ 1414 bakom okänd TGOJ G3-individ

Bredvid dessa båda G-lok, står på bilden nedan ett annat bygge som jag köpt på Tradera. Ursprunget är en Piko Ga-lok, som försetts med en ganska plastig – med ändock – BGb-panna. Hytten har sedan byggs om för att bli sluten – snyggt initiativ. Gångegenskaperna är ändå okej, men motorn är högljudd och låter inte direkt snyggt.

Vad som inte är lika snyggt är kartendern, som Gb-loken hade, som har Ga-lokens asymmetriska axelavstånd. Gb-loken ska ju ha symmetrisk axelaxstånd. Sista detaljen som retar mig är de tjusiga skyltarna på hyttsidorna – Ub 693. Hm.

Fast det retar mig uppenbarligen inte mer än att jag inte åtgärdat det…

TGOJ G3, SJ G 1414 och... en fiktiv G-maskin

TGOJ G3, SJ G 1414 och… en fiktiv G-maskin

Vilka G-lok saknas i Din samling?

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Modelljärnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s