Den sista striden om TGOJ-verkstaden – Ma vs Rc i Eskilstuna 2013

En mörk vinterkväll, januari 2013. Det är så där kallt att näsan fryser ihop, det är omöjligt att smyga efter som skor och snö knarrar. Utandningsluften får dig att bolma som ett ånglok.

Rc-loken bildar mur framför sin nyerövrade verkstad i Eskilstuna, men Ma-loken är många, stora och starka...

Rc-loken bildar mur framför sin nyerövrade verkstad i Eskilstuna, men Ma-loken är många, stora och starka…

Platsen är TGOJ-verkstaden i Eskilstuna.

För lite mindre än 60 år sedan gjorde Ma-loken och deras underhuggare, i form av Bt-, Hg- och Ub-maskiner, processen kort med ångloken och lade beslag på verkstadsfaciliteterna här. De levde ett gott liv där, allt medan ångloken skars ned till armeringsjärn, förutom några som tog till flykten till Grängesberg.

För drygt 20 år sedan blev Eskilstuna verkligen Ma-land, då de tog emot SJ-flyktingar i form av SJ Ma-lok. Det blev slutet för TGOJ Bt, som hastigt skrotades, fortfarande på lite grumliga grunder.

Ma 962 har anslutit sig till den långa raden med lok på spår 1, efter att stått ett halvår i ladan

Ma 962 har anslutit sig till den långa raden med lok på spår 1, efter att stått ett halvår i ladan. Har hon tagits ut för att visas upp för hugade spekulanter?

Men för den som var ett hyggligt Ma-lok, väntade många fler goda år. De överlevde allehanda ersättningsprodukter och -förslag.

Till vi kom in på 2010-talet och Green Cargo slukade TGOJ. Plötsligt hette det att Ma-loken inte levde upp till moderna arbetsmiljökrav. Som om de som körde och vårdade Ma-loken brydde sig?

Visst var det ett svepskäl! Att lilla TGOJ gick med vinst (som visserligen gick till ägaren Green Cargo, men ändå… bara att ha fräckheten att tjäna pengar när moderbolaget inte gjorde det!), det stack i ögonen på ledningen. Och trots att TGOJ införlivades i Green Cargo 2011, så gick TGOJ-förarna alltjämt till jobbet med ett leende på läpparna och sade sig köra för TGOJ.

Det var tvunget att bli ett slut på detta TGOJ:andet, kan man tänka sig att ledningen för Green Cargo resonerade. Ha roligt på jobbet, på ett statligt företag. Bannor!

Så, sista kvarvaran av TGOJ, stommen och ryggraden – Ma-loken och Eskilstunaverkstaden. Därmed fick Ma-loken sin dom och även om Re-loken gjorde sitt bästa för att faktiskt hjälpa Ma-loken (de gick ju ut i sympatistrejk av och till), så ställdes samtliga Ma-lok till slut av under 2012. Och verkstaden gavs till Rc-loken.

Men… det var inte så lätt att vara en liten Rc-maskin och komma till TGOJ-land. Ma-loken huserade på spåren utanför och såg inte med blida ögon på nykomlingarna.

Vid den här kvällen, hade spänningen tilltagit mellan de två lägren och var säkert uppe i 16.000 volt. Ma-loken hade kallat fram Ma 401 från det yttersta spåret och Ma 962 från Ladan.

Rc-loken bildade en front framför den verkstad som de hade fått av högre makter, men nog ser de både små och förskräckta ut i jämförelse med Ma-loken!

Spår 1 med en Ma-ssiv rad med lok, här Ma 402, Ma 406 och Ma 409

Spår 1 med en Ma-ssiv rad med lok, här Ma 402, Ma 406 och Ma 409

fortsättningen på spår 1 i natriumlampans sken - Ma 405, Ma 404, ett Rc-derivat och Ma 962

fortsättningen på spår 1 i natriumlampans sken – Ma 405, Ma 404, ett Rc-derivat och Ma 962

På spår ett står en lång rad av Ma-skiner, Ma 402, Ma 406, Ma 409, Ma 405, Ma 404 och Ma 962. Och mellan Ma 404 och Ma 962 ser vi en fånge i form av en Rc4:a.

En lång radda Rc4or, men ännu Ma på spår 1 och 7. Ma 408 till vänster i bild

En lång radda Rc4or, men ännu Ma på spår 1 och 7. Ma 408 till vänster i bild

TGOJ Ma 408, som bara någon dag senare skulle ta sin tillflykt till Oxelösund och ankomsten skulle komma att hyllas med tårta och flaggor. Men just nu var det en spänd och bister stämning.

TGOJ Ma 408, som bara någon dag senare skulle ta sin tillflykt till Oxelösund och ankomsten skulle komma att hyllas med tårta och flaggor. Men just nu var det en spänd och bister stämning.

På spår 7 står Ma 408 och en bit ut på spår 5 står Ma 401 i en tvekamp med en Rd2:a.

Ma 401 i duell mot GCs stolthet Rd2. En "Hiltonvagn" används som tillhygge mellan loken. Ma 401 värms med stationär ström i den kyliga kvällen

Ma 401 i duell mot GCs stolthet Rd2. En ”Hiltonvagn” används som tillhygge mellan loken. Ma 401 värms med stationär ström i den kyliga kvällen

Men Ma-lokens kamp kommer sannolikt att vara förgäves och lönlös. Minskade uppdrag för Green Cargo gör att även samtliga Rc1-maskiner ställs av inom kort och sannolikt även några Rc2-lok.

Några av Ma-loken har insett hopplösheten och minns sannolikt hur det gick för ångloken. Redan i december sjappade Ma 403 för att leva resten av sitt liv i exil i Göteborg (här).

En sargad Ma 401 - vandaler har krossat ett maskinrumsfönster under tiden hon stod på spåret invid rälsbussgaraget. Eller är det ett Rc-lok som delat ut en smocka? Här står hon på renoverade TGOJ-boggier och några dagar senare skulle hon vara borta.

En sargad Ma 401 – vandaler har krossat ett maskinrumsfönster under tiden hon stod på spåret invid rälsbussgaraget. Eller är det ett Rc-lok som delat ut en smocka? Här står hon på renoverade TGOJ-boggier och några dagar senare skulle hon vara borta.

Och den här veckan flydde först Ma 408 till Oxelösund (här), medan Ma 401 (här) såg till att historien upprepade sig, så sent som igår fredag, genom att följa efter ångloken till Grängesberg. Där kommer hon sannolikt att hånas en tid, men både Bt 305, Hg 205 och Ub 504 har trots allt accepterats av ångloken och inom en tid kommer nog även 401:an att finna sin plats i gänget hos GBBJ (läs om senaste besöket vid GBBJ här).

Följ Ma-lokens vidare öde här på Absolutman.
Andra Ma-inlägg t.ex. här och här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s