X40 på Svealandsbanan – ett skäl till att ta bilen till jobbet

Ibland blir man ledsen, som tex när ens loktåg är ersatt av en X40, du vet de här gråa dubbeldäckarna som härjar på banorna i mittsverige. Vem specade dem? Knappast någon som tänkt sig vara passagerare på dem i alla fall.

20130125-143821.jpg

Farhågorna börjar vid blotta ansynen av en X40 – de är direkt fula. Sedan kommer insteget, okej visserligen plant, men ”Tänk på avståndet mellan tåg och plattform när du kliver av” gäller lika mycket vid bordning. Det är ett ansenligt gap mellan golv och perrong, klart mer än på andra fordon. Speciellt jämfört med X52 som skjuter ut ett fotsteg åt en.

20130125-180340.jpg

Sen är det en kort trappa upp till platserna ovanpå boggien, där det är ganska hårt fjädrat och det låter mycket både från motorn man sitter ovanpå och från dörren mellan tågdelarna.

Alternativ kan man ta den smala, branta trappan upp till övre våningen, som har glasrutor som viker in sig över en. Det är lågt i tak, men även trångt i bredd och fram till nästa stol. Och då är inte jag med än 170 lång. För mig är det en gåta hur detta i vissa vagnar klassas som första klass. Utsikt, ja, men vad gör det för nytta när det är mörkt ute? Kränger gör det på ett helt annat sätt där uppe också.

20130125-180444.jpg

Nej, då är det bättre att ta den sluttande rampen ned till nedre plan istället. Där finns några säten som är okej, även om det inte är gott om plats direkt.
Samtidigt är det lite av lotteri, för om dessa platser är tagna, finns tågets sämsta sittplatser här också: det finns nedfällbara sitsar i gången, så man åker med sidan i färdriktningen. Smala sitsar och som sagt i gången mittemot den spatiösa toaletten (sant, den är gigantisk för att vara tåg) och läskautomaten, godisautomaten och kaffeautomaten. Bra ställe att ha sina sina 45or på, eller hur. Där alla går!
Inte heller finns någon bagagehylla här, så om någon har en resväska med sig, är enda platsen att ha den framför sig. Och då är gången blockerad. Det finns förvisso några små hörn för bagage, men de är placerade längst bort från dessa platser och ingen törs eller ens bör lämna sitt bagage obevakat.

20130125-180757.jpg

Nej, X40 är ingen trevlig resa. Då är det värd merkostnaden att ta bilen. Om det ens blir en merkostnad…

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till X40 på Svealandsbanan – ett skäl till att ta bilen till jobbet

  1. melvinandjohan skriver:

    Hårda ord där. :) Jag kan hålla med om mycket, de är inte jättevackra och väldigt bökiga om det är mycket passagerare. Men jag kan verkligen njuta av att sitta på övervåningen och blicka ut genom de stora välvda föstren,

    • DonDoc skriver:

      Hårt men rättvist, kanske. Till dagens X40s försvar ska dock sägas att den sköt ut landgången vid bordning. Men övrig kritik kvarstår!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s