Kvinnors tomkommunikation och dess syfte – iLandsproblem i Tillvaron del XIf

Fortsättning från inlägget om Kvinnors kommunikation med män och den irritation som lätt kan uppstå (här)
Kvinnors tomkommunikation har ett kanske trots allt budskap, om än inte den uppenbara:
1: Jag vill bli bekräftad och höra att jag duger,
2: Jag vill att vår relation ska bekräftas,
3: Jag vill ha koll på dig.
Men begå inte misstaget att svara konkret och manligt på det indirekta budskapet, typ ”Jag tycker om dig och vill inte ha någon annan och jag kommer direkt hem efter jobbet”.
Det är själva surret av kommunikationen som är  det korrekta svaret och det är därför det blir så fel om mannen låter sin irritation över den skenbart innehållslösa kommunikationen skina igenom. ”Tycker du inte om mig längre??!” hänger i luften…
Erinra historien om kvinnan som frågade ”Tycker du inte om mig längre, du säger ju aldrig det?” Mannen: ”Jag sa ju att jag tyckte om dig när jag friade. Jag säger till om det blir någon ändring.” Rak kommunikation.
Det är ju självklart så att tomkommuntikationen innehåller ett budskap från kvinnan, inte bara en begäran om svar, nämligen ”jag älskar dig, jag bryr mig om dig”. Detta är ju förklaringen till att kvinnan blir så arg/sur när mannen inte svarar på rätt sätt, hon känner sig avvisad.

Varifrån kommer då pladdrandet och tomkommuntikationsbehovet? Jag tror att det går tillbaka till när vi var grottmänniskor och levde i små flockar. Kvinnan gör som de flesta djur när de är i flock och/eller har ungar, de småpratar, ”pladdrar” för att underlätta för flocken att hålla reda på varandra och hålla ihop flocken. 

Innehållet i detta pladder är oviktigt, det är ljudkontakten som är viktig. Kommunikationen.

Mannen var ofta långt utom räckhåll för pladdret på jakt efter föda, och det är först i allra modernaste tid som kvinnan har haft möjlighet att försöka ta in mannen i flocken. Mannen har därför inte adapterat sig till pladderkontakten och tomkommunikationen och dess betydelse, utan känner sig störd och blir lätt irriterad av den. Tänk dig att mobilen ringer mitt i ett smyganfall på en hjort på savannen!

Håll dig utom räckhåll!

Andra inlägg om kvinnan och mannens samlevnad och kommunikationsproblem här och här (t.ex.)

 

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Filosofi och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

