Liliputs BR05or på MJ

Så här när februarikylan biter, håller sig ånglok inomhus. Visst fungerar de utmärkt även i snö och kyla – säkert bättre än många moderna motorvagnar utan ens plogar (här), men de kräver tungt underhåll i kylan också och vatten fryser… det krävs lokmän med gedigen erfarenhet för detta. Så därför går ångloken nästan utan undantag i ide, för att komma fram någonstans i april vid Tågsläpp.

Det är bara en av anledningarna till att det finns modelljärnväg.
Till och med i ett vinterlandskap i modell kan man sitta i kortbyxorna och köra ånglok. Vilket aldrig sker oavsett årstid med riktiga lok…

2x BR05

2x BR05, utan kåpor står vid plattformen – ska det verkligen behövas dubbel dragkraft idag?

 

Som nämnt i tidigare inlägg (här) är jag svag för fabrikatet Liliput och bland deras utbud finns en riktigt maffig pjäs, nämligen tyska BR 05.

BR05 byggdes på 30-talet och drog schnelltågen mellan Hamburg och Berlin, huvudsakligen. I början av karriären var de kåpklädda och riktigt fula, men satte då hastighetsrekord för ånglok, styvt 202 km/h.

Senare i karriären plockades kåporna bort, det var för omständigt att serva loken med dess kåpor på. Och då kom det fram ett synnerligen läckert lok, med drivhjul som mäter 2 meter i diameter. Det är 1,1 decimeter mer än BJs H3s-lok.

Under kåptiden byggdes ett av BR05orna om så att hytten för lokföraren var framtill. Även det en kosmetisk styggelse.

Detta experiment blev dock inte långlivat, främst av två andra skäl – det var svårt att kommunicera med eldaren (som av praktiska skäl var kvar i den vanliga hytten, invid eldstaden och tendern) och god kommunikation i besättningen är viktigt för att framför ånglok.

Det andra var komforten, den blev helt enkelt kallt där framme på vintern.

BR05 byggdes bara i tre exemplar, 001, 002 och 003. Och detta innebär en ganska liten investering för att få ihop hela beståndet i samlingen!

Hos Liliput finns BR05 003 utan kåpor och BR05 001 med kåpa. Men jag vill ju inte ha någon med kåpa, men en ommärkning av två stycken 003or känns som en överkomlig modifiering.

Jag är på god väg, tycker jag, genom att kunna visa upp två stycken i alla fall. Här nedan ser vi loken på stationen tender mot tender, redo att haka på några förstaklassvagnar… det blir lätt trångt även på modelljärnvägen.

2x BR 05, tender mot tender

2x BR 05, tender mot tender

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Modelljärnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s