Ma 407 vs Rc1 1010 – gammal är störst

TGOJ Ma 407 buffert mot buffert med Rc1 1010 en krispig januaridag 2013. Visst är det märkligt att man inte behåller de största loken i drift?!

TGOJ Ma 407 buffert mot buffert med Rc1 1010 en krispig januaridag 2013. Visst är det märkligt att man inte behåller de största loken i drift?!

Eskilstuna en isande men grann januaridag. Varken mina fingrar eller kamerans batteri kommer att fixa särskilt många bilder… det gäller att välja motiven.

På yttersta spåret bortom rälsbussgaraget står Green Cargos övertaliga lok och längst ut i raden Rc1 1010 med växelkoppel.

Jämför det massiva intryck som Ma-loket ger, jämfört med spinkigheten i Rc-loket! Allt är tyngre och kraftigare med Ma-loket, till och med maskinrumsfönstren är större. Och då talar vi ändå inte om specialfallet Ma 403 (här)

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s