Hemliga spår invid Södra Station

Anslutningen mellan Stockholm C och Stockholm S kallas i dagligt tal för getingmidjan och är flaskhalsen i den spårbundna kommunikationen i regionen. Det är fysiskt för trångt där i förhållande till den mängd tåg som skulle behöva trafikera sträckan.
Fjärrtåg, pendeltåg och godståg ska dela på två spår, som vid Södra station blir 4, med perrong tillgänglig för samtliga spår. Men bara pendeltågen stannar där.

Bortom spår 1 på Södra station i Stockholm finns en parallell tunnel med dubbelspår, utan att någonting någonsin verkar rulla där....

Bortom spår 4 på Södra station i Stockholm finns en parallell tunnel med dubbelspår, utan att någonting någonsin verkar rulla där….

Stockholms Södra, alltså Södra station, är idag en helt underjordisk station, även om det på västra sidan finns stora galler som vätter mot frisk luft.

På östra sidan däremot är det betong som avgränsar. Men det märkliga är att det är inte solid betong, utan en betongvägg med öppningar i. Och där bakom finns det ytterligare ett dubbelspår.
Men under alla mina år på Södra station har jag aldrig sett någon tåg rulla på de spåren.

Möjlighen att det är spår till Hamnbanan, som trots exploateringen av Hammarby Sjöstad behållits intakt.

Södra utfarten från södra station. Spår 4 närmast, men vad är det för spår på andra sidan väggen?

Södra utfarten från södra station. Spår 4 närmast, men vad är det för spår på andra sidan väggen?

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Järnväg och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s