Avställda lok börjar att avyttras vid TGOJ i Eskilstuna

2013 var förutspått att bli besvärligt för Green Cargo med vikande efterfrågan och ökad konkurrens från små privata bolag.

Sedan sent i höstas slopades de sista Ma-loken (här) och många Rc1-maskiner stod redan avställda. Ungefär tills dessa dagar – alltså bara några månader senare – så skulle även de sista Rc1orna också slopas.

Till det dök det upp rykte om att även Rc2or skulle parkeras – om än inte för gott, men i väntan på Rd2-ombyggnad.

Och så såg det länge ut att bli; raden med avställda Ma-lok på spår 1 vid TGOJ-verkstaden i Eskilstuna förlängdes med ett par Rc2or och vid rälsbussgaraget anslöt fler och fler Rc1or för vad som förmodades bli den slutgiltiga parkeringen.

4 Rc1or har länge stått avställda och oförsäkrade på ett stickspår vid TGOJ. Nu har Rc1 1015 och Rc1 1017 pluggats in med värme - vad kommer det att innebära?

4 Rc1or har länge stått avställda och oförsäkrade på ett stickspår vid TGOJ. Nu har Rc1 1015 och Rc1 1017 pluggats in med värme – vad kommer det att innebära?

Men plötsligt vid ett besök vid TGOJ verkar bilden vara en annan. Rc2-loken hade försvunnit från uppställningen.

Och två av de fyra Rc1-loken som stått still längst, stod med värme kopplad. Det kostar man inte på lok som ska stå avställda, än mindre på lok som ska skrotas.

Rc1 1010 som sedan en tid stått vid Ma-loken var också borta.

Loken på yttersta spåret vid rälsbussgaraget blir färre och färre. Idag är det bara TGOJ Ma 407, Ma 965 och Ma 876 kvar där

Loken på yttersta spåret vid rälsbussgaraget blir färre och färre. Idag är det bara TGOJ Ma 407, Ma 965 och Ma 876 kvar där

Bilden ovan visar yttersta spåret vid rälsbussgaraget, där just Rc1 1010 flytt ifrån. Men det saknas ett lok till (jämför bild från samma spår tidigare i höstas här och här) – nämligen Ma 833. Definitivt inte det Ma-lok som någon skulle börja att skrota, snarare motsatsen.

Så frågan är, har Green Cargo fått ny morgonluft i seglen, eller än det någon som är på uppköpsrunda?

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Avställda lok börjar att avyttras vid TGOJ i Eskilstuna

  1. Ping: Rc1 1015 för skrotning | Absolutman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s