Sävenäs, Göteborg. Ett tillhåll för Rc-lok av olika varianter samt en och annan T44.

Sävenäs lokstation i Göteborg en sen julidag 2012. 30 Rc-derivat var på plats och lät sig fotograferas.
Rc-lok tenderar att bli väldigt lika varandra när de kommer i klungor, men de är ju ändå fantastiskt trevligare än en skock X55or. Bland de individer som fanns på plats denna sommardag efter ett ymnigt regnande, tänkte jag peka ut några detaljer på loken.
Vi börjar med att titta på de SJ-målade men Green Cargo-märkta maskinerna, och vi använder Rc2 1075 som exempel. En synnerligen vanlig syn. Både Rc2, Rc3 och Rc4 finns i mängder i denna färgsättning. Detaljen vi ska stirra på är optiken. Rc2orna inte begåvats med diodljus i mittstrålkastaren högst upp. Snyggare, om du frågar mig.
Ovanstående ska alltså tjäna som normal och nedanstående är den avvikande, i form av Rc4 1175 som fått tjäna som testbänk för nya strålkastare av diodtyp.
Green Cargo presenterade sitt gröna färgschema för över 7 år sedan, och var samtidigt noga med att säga att man inte skulle ha bråttom med att måla om hela sin flotta. Nedan en bild på det enda Rm-lok som fått bli grönt och det i det ursprungliga färgschemat, vilket syns på typsnittet på texten på långsidan (där det står just GC Rm 1259) samt de vita bubblorna på långsidan.
Ett Rm-lok är mekaniskt baserat på Rc4, men har andra boggier och annan utväxling. Dragkraften upp till 75 km/h ska visst vara den dubbla jämfört med Rc4. En amatör ställer sig frågan om det verkligen gått att väga ned loket så mycket att det får fäste för det.
Tillbaka till färgsättningen. Här nedan ser vi en uppdaterad gröning, där de vita bubblorna målats över, samt att typsnittet ändrats.
Vi ser också att båda loken är radiostyrda (det röda tvärstrecket på långsidan), något som faktiskt gjordes av TGOJ Eskilstuna, men att Rc4 1274 har begåvats med de modernare och säkrare korgarna att stå i för växlingspersonalen.
Vi går raskt vidare till nästa lok, som är ganska ensamt i sitt slag och inte sällan misstas för en Rd2:a, fast det är en Rc4:a. Rc4 1277 är ett av de få lok förutom just Rd2 som fått det senaste färgschemat. Notera dock att med ommålningen följde inte ovannämnda korg för växelpersonal som Rc4 1274 kunde visa upp och som Rd2 har.

Rc4 1277 är målad i den tredje gröna färgsättningen, samma som Rd-loken har. Tillagt senare: detta lok råkade i mars 2013 ut för en maskinrumsbrand och är nu avställt. Då Green Cargo är övertaliga i lok kommer 1277 sannolikt inte att repareras (brandbild)
Lättast att se skillnaden på långt håll är att titta på taket, där Rd2-lok har en stor kloss för luftkonditioneringen, men även optiken skiljer sig.
Fortsättning följer här
Rm 1259 är ej utrustad med radiostyrning.
Samtliga gröna Rc/Rm/Rd har markering i A-änden.
Alla Rc-lok som är utrustade med radiostyrning har de gula korgarna.
Trevligt reportage!
Tackar! Man lär sig hela tiden, det är trevligt!