Formel 1 2013 – första försäsongstestet på Jerez

Så har årets första försäsongstest, 4 dagar långt, avslutats och vi har sett de flesta förare och de flesta nya bilar in action. Och som alltid med Formel 1, uppstår rykten och spekulationer, vilket är en del av charmen. Likaledes som det är så enkelt och glasklart i slutändan – först över mållinjen vinner

En brinnande Ferrari och en Mercedes i räcket var de två saker som stack ut mest och kostade respektive team mycket tid, även om båda lyckades kompensera hyggligt för förlorad tid i slutändan.

Pirelli tyckte att banan behövde asfalteras om, den har snabbt blivit för aggressiv i ytskiktet och är inte längre representativ för andra banor. För just däcken har ju arbetats om även till denna säsong, kanske inte så radikalt som i fjol, men de har blivit mjukare över hela spektrumet. Syftet: bättre racing med större underhållningsvärde.

Teamen testar dels de nya däcken och dels sina nya bilar (ja, alla utom Williams som inte var klara med sin), hur fungerar de i verkligheten, jämfört med simulatorer och vindtunnlar. Olika aerodynamiska varianter testas, både för hur snabba de är och vilken känsla de skapar åt föraren för bilen. Så testas förstås inställningar, framför allt på chassie och hjulupphängning – hur får man den här bilen att göra som föraren vill och så att det går så fort som möjlighet. Det är huvudingredienserna på första försäsongstestet.

Sedan kommer vi till detta med jämförelsen, som alla gör och som alla säger att den inte betyder någonting. Vem är snabbast? Alla fyra däckstyperna fanns tillgängliga och ingen vet hur mycket bränsle som bilarna var tankade med. Alla vet hur mycket som kommer att utvecklas på bilarna innan premiären i Australien om 1,5 månad. Ändå, att vara snabb direkt innebär dubbla fördelar: det är bättre att börja med en snabb bil och utveckla den till att bli ännu snabbare och dels innebär det det ett mentalt övertag.

Det verkar vara ganska jämt, även i år.

Men tre team förtjänar en kommentar:

Lotus, som sätter snabbaste tiden två av dagarna, med båda sina förare, varav Kimi Räikkönens tid från fredagen blev den näst snabbaste av alla under hela testperioden. Lotus E21, som årets bil heter, ser kvick ut och har inte haft några större driftstörningar. En bra start.

Kimi Räikkönens mentala styrka som nu kommer att ställas på sin spets, med ny race-ingenjör och mitt uppe i skiljsmässa, efter nästan 9 år som gift men en och samma. Kanske blir Kimi bara ännu snabbare…

Endast Ferrari och Felipe Massa lyckades köra runt sydspanska Jerez snabbare än vad Kimi Räikkönen gjorde under detta test. Detta varv kom från ingenstans, efter att i två dagar åkt runt och producerat bleka tider. Som inte betyder något vi test… men Ferrari är känsliga för hemmaopinionen och när man var långsammaste bil med Ferrarimotor (de andra är Toro Rosso och Sauber) tror jag att man behövde ett snabbt varv för att slippa försvara sig i och mot media hemma i Italien.

Slutligen Infinity Red Bull (som de heter nu), med Vettel som vi hittade några tiondelar bakom Kimis tid i listan. Vad är det för märkvärdigt med det då? Jo, Kimi och Massa (och de andra uppe i topplistan på snabba varv) satte sina bästa varv på soft. Vettel gjorde det på gummiblandningen hard, som har sämre grepp. Det imponerar.

Nu är det två veckor till nästa test och då är platsen Barcelona.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s