TGOJ Ma 403 hos BJs

TGOJ Ma 403 har inga frostiga relationer med någon, utan är en välmående pensionär.

TGOJ Ma 403 har inga frostiga relationer med någon, utan är en välmående pensionär.

Ma 403 bidar sin tid hos Bergslagernas Järnvägssällskap och har nog både lite svårt att ställa om från livet som vital arbetskraft, samtidigt som hon säkert har svårt att förstå att det tidigare kroniska hotet om att bli utrangerad och ställd på skrotspåret för alltid är borta.

Kontraktet vi skrivit med Green Cargo lovar henne evig vila, då det förbjuder oss från att sätta henne i kommersiell trafik. Därför var det med tydlig förvåning som jag mottog frågan från Green Cargo huruvida vi haft loket utlånat till Rush Rail. Någon information om att så skulle ha varit fallet hade nått Solna och Green Cargo.

Nu var det inte märkligare än att ärligt och korrekt neka till det, men lustigt rykte ändå. Låna ut vår stora leksak, hm! Eller som vår ordförande utbrast ”Över min döda kropp! Så dålig ekonomi kommer vi aldrig att ha!”

Till våren kommer hon att få ta spänning igen, få lite spår under hjulen och då dra sitt första museitåg. Men även museilok ska det vara pli och ordning på. Därför var det litet extra roligt fynd att göra för vår besiktningsman, som behövde kontrollera hjulaxelboxrevisionen. Ma 403 fick en Ö4 i somras, Ö4 där axlarna tas dän och hjullager och allt gås igenom. Samtliga sex axlar monterades nyreviderade på loket 120614 och har sedan dess bara rullat 2200 mil. Nästa axelrevision? Om 97.800 mil.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s