Franska bilar i möte, del 1 – Citroën

Försommaren 2008 var jag och min bror iväg på en i det närmaste osannolik bilträff utanför Stockholm – idel franska fordon och deras ägare och andra beundrare samlades och njöt av ett varmt och strålande väder. Jag har nog sällan sett så många annorlunda fordon samlade tillsammans på en och samma plats vid samma tillfälle.

Jag kommer låta bilderna tala för sig själv till mångt och mycket, inte minst för att jag själv är dåligt bevandrad bland franska fordon. Den som har kunskap får gärna kommentera och berätta mer om vad vi ser på bilderna. Vi börjar med det kanske franskaste av dem alla – Citroën DS.

Den bil jag kanske främst tänker på när någon säger fransk bil - "Paddan". Här två tidigare exemplar

Den bil jag kanske främst tänker på när någon säger fransk bil – ”Paddan”. Här två tidigare exemplar

MINOLTA DIGITAL CAMERA

Skogsdungen där jag lekte som barn vätte mot lasarettsparkeringen och närmast skogen stod ofta en svart Citroën DS Break parkerad. Jag var fascinerad över den ovanliga bilen och redan då över dess imponerande längd – långt över fem meter. Visst är sedanen mycket snyggare, men Break är ju så ovanlig att den är kul för det. På detta möte var det bara en enda närvarande.

Padda kombi, eller DS Break på franska...

Padda kombi, eller DS Break på franska…

Den här uppsynen var den som var vanlig när jag växte upp, jodå DS var vanlig i trafiken då. Fast cabben var förstås aldrig vanlig...

Den här uppsynen var den som var vanlig när jag växte upp, jodå DS var vanlig i trafiken då. Fast cabben var förstås aldrig vanlig…

Ännu en äldre Padda

Ännu en äldre Padda

Paddorna tillverkades under många år och hann ändras interiört rätt rejält. Här nedan två exempel på DS-inredningar – snacka om att de skiljer sig från strama, intuitiva tyska instrumenteringar!

DS inuti

DS inuti

Fluffigt franskt är lätt att skilja från typiskt tyskt

Fluffigt franskt är lätt att skilja från typiskt tyskt

En klassisk DS (till vänster) och dess efterefterträdare i form av en kilformad XM.

En klassisk DS (till vänster) och dess efterefterträdare i form av en kilformad XM.

Redan i mitten på 70-talet kom Citroën CX som ersättare till DS. Kanske hade det gått bättre för CX om inte DS funnits, eller varit så linjeskön?

Citroën CX

Citroën CX

Citroën CX var förstås standardutrustad med gashydraulisk fjädring, som sin föregångare DS och som sin efterträdare XM.

Men Citroën är även små, billiga billiga bilar med stålfjädrar

Citroën 2CV

Citroën 2CV

Bilen till höger är en Citroën AMI, kanske bilvärldens bistraste uppsyn

Bilen till höger är en Citroën AMI, kanske bilvärldens bistraste uppsyn

Fortsättning följer här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s