Byte av bakre bromsok på Passat W8

Frida Folkvagn, min VW Passat W8 -02, har bakre bromsok som kärvat ihop. Inte helt och fullt, de fungerar bra att bromsa normalt med och handbromsen fungerar likaså. Men problemet kom när kolven i bromsoket skulle skruvas in för att kunna härbärga nya, tjocka bromsbelägg. Den satt fastkärvad och även om det teoretiskt sett går att renovera ett bromsok, så är det så mycket lättare att byta det.

Begagnade reservdelat till en W8? Finns det? Inga problem, det är i princip bara W8-motorn som är unik. Resten är VW- eller Audi-prylar från hyllan. Just bakbromsarna delas med samtida Audi S4 och Audi S6. Och sådana finns det på skroten.

Jag gav 700,- inkl frakt för ett begagnat S6-ok, identiskt med mitt originalok.

Bromsok till Passat W8, som levt ett tidigare liv på en Audi S6

Bromsok till Passat W8, som levt ett tidigare liv på en Audi S6

Nu ska vi byta det och illustrationerna är från vänster bak. Klicka på bilderna för större bild.

Börja med att
-Lossa hjulbultarna
-Hissa upp bilen
-Palla upp bilen
-Tag av hjulet
-Tag fram belysning, verktyg och en liten skål att samla upp bromsvätska i.

Så här ser det ut när hjulet tagit av, innan vi satt verktygen i bilen.

Passat W8, vänster bak, bromsoket som ska bytas.

Passat W8, vänster bak, bromsoket som ska bytas.

Nästa steg är att ta loss handbromswiren från oket.

Kläm ihop handbromens hävarm med en polygrip och med en skruvmejsel pilla ut handbromswirens ände från denna hävarm.
Släpp hävarmen när wiren lossats.

Handbromsarmen komprimeras med en polygrip, så att wiren kan krokas ur

Handbromsarmen komprimeras med en polygrip, så att wiren kan krokas ur


1. Hävarmen som ska klämmas ihop
2. Handbromswiren (som här lossats från hävarmen)
3. Polygrip som klämmer ihop hävarmen på bromsoket

Handbromswiren sitter nu fast i bromsoket, i en genomgående passage, som hålls fast med en klämma.
Använd en stor skruvmejsel och bänd ut klämman.
På bilden har klämman precis lossats och sitter med nöd och näppe kvar kring handbromswiren

Låsbricka som håller handbromswiren på plats i bromsoket

Låsbricka som håller handbromswiren på plats i bromsoket


4. Klämma som håller fast handbromswiren i oket, har precis bänts loss

Dra igenom handbromswiren, så den kommer fri från bromsoket. Dra nedåt.

Handbromswiren dras loss från bromsoket

Handbromswiren dras loss från bromsoket


5. Hålet som handbromswiren suttit i.

Nu ska bromsoket lossas från sin hållare på bilen.

Lossa okets fäste i hållaren, övre glidkolven

Lossa okets fäste i hållaren, övre glidkolven

Bromsoket sitter fast i två glidkolvar, med bultskalle på 13 mm. Använd hylsa eller ringnyckel.
Du behöver även hålla emot med en blocknyckel storlek 15 mm, på glidkolven för att den inte ska gå runt.
Dra ur bultarna.

Nedre fästet för bromsoket. Här kan det vara svårt att komma åt med hylsa och spärrskaft, använd i så fall ringnyckel.

Nedre fästet för bromsoket. Här kan det vara svårt att komma åt med hylsa och spärrskaft, använd i så fall ringnyckel.

Tag bort bromsoket

Bromsoket är nu löst. Bänd bort det med en stor skruvmejsel som du tar spjärn mot bromsskivan med.

Bromsoket är nu löst. Bänd bort det med en stor skruvmejsel som du tar spjärn mot bromsskivan med.


6. skruvmejsel som bänder loss bromsoket

Bromsoket borttaget.

Bromsoket borttaget, men sitter fast med bromsslangen fortsatt. Se till att du inte tappar det så det bli att hänga i bromsslangen.

Bromsoket borttaget, men sitter fast med bromsslangen fortsatt. Se till att du inte tappar det så det bli att hänga i bromsslangen.


7. Bromsok
8. Gammalt, tunt bromsbelägg

Nu ska vi ta bort bromsslangen, som på dessa bromsok låter sig göras mycket enkelt, jämfört med tex Audi 100, som Kajsa.

Innan vi gör det, se till att ha
– en pyts för att samla upp bromsvätska i. Bromsvätska är giftigt och starkt frätande för lacken och ohälsosam för huden.
– nya bromsoket till hands
– förfyll nya bromsoket med bromsvätska

Vänd på oket, så anslutningen kommer uppåt.
Bromsslangens anslutning till bromsoket är en genomgående bult med 13 mm bultskalle.
Skruva ur den.
Flytta över den, med brickorna, till nya oket.

Obs, bromsslangen blir lite bångstyrig och det kan vara lite vrångt att gänga i bulten på nya oket när slangen stretar emot, men det går bra.
Det läcker ur lite bromsvätska, men samla upp den och det gör inget.

Bromsoket vänds upp och ned för att komma åt anslutningen, 13 mm

Bromsoket vänds upp och ned för att komma åt anslutningen, 13 mm


9. Bromsslang, bångstyrig
10. Bult som håller fast bromsslangen i oket

Ta fram nya oket och ta ur ploppen som sitter i hålet för bromsslangen.

Nya oket framför det gamla oket. Dags att flytta över bromsslangen från det gamla till det nya

Nya oket framför det gamla oket. Dags att flytta över bromsslangen från det gamla till det nya


11. Bromsslangens anslutning på gamla oket är lossad och det blöder lite bromsvätska
12. Nya bromsoket och hålet där bromsslangen ska skruvas i

Bromsslangen fästs på nya oket

Bromsslangen överflyttad till nya oket och skruvas fast. Detta kan vara lite bökigt då bromsslangen i detta läge har lite eget liv.

Bromsslangen överflyttad till nya oket och skruvas fast. Detta kan vara lite bökigt då bromsslangen i detta läge har lite eget liv.


Glöm inte att få med packningarna från gamla bromsoket på bulten och bromsslangen.
Jag använde en ringnyckel med spärrfunktion (inköpt på Biltema) för att snabbt och enkelt dra åt bromsslangen. Biltema är lite märkligt, de blandar förträffliga produkter med ren smörja. Och då talar vi inte om olja och fett…

Nya bromsklossar monteras

Bromsoket i ovankant av bilden och nya bromsklossar monteras

Bromsoket i ovankant av bilden och nya bromsklossar monteras


13. Nya bromsklossar

Bromsklossarna förvånade mig när jag köpte, det stod nämligen VW Polo Fram på dessa. Men det var riktigt och passar alltså bak på Passat W8.
Dessa bara ställs på plats i hållaren, in mot bromsskivan. Ibland kan det behöva stålborstas på hållaren, för att få bort smuts och rost, innan de passar bra.

Var noga med att det inte kommer fett eller bromsvätska på dem, då blir friktionen avsevärt sämre. Fett och bromsvätska absorberas dessutom av bromsklossen, så det går inte att torka bort, bara att kasta.

Bromsoket hängs över bromsklossarna.
Det ska gå lätt, men får inte glappa i sidled.
Prova att röra oket axiellt, det får inte glappa, utan oket ska ligga emot bromsklossarna

Bromsoket hängs på och vi kontrollerar glappet, som här är markerat med ett rött U och är alldeles för stort

Bromsoket hängs på och vi kontrollerar glappet, som här är markerat med ett rött U och är alldeles för stort


14. Här på bilden glappar det drygt en millimeter.
Det måste justeras, annars kommer inte handbromsen att ta bra.

Tag av bromsoket igen och justera ut kolven med polygripen, skruva motsols för att skruva ut kolven och minska glappet.
Prova att skruva ut ca 1/2 varv och prova glappet igen.
Var försiktig så att du inte skadar kolvens gummipackning med polygripen

Spelet mellan bromsok och bromsklossar justera genom att skruva ut bromsokets kolv, Specialverktyg finns men en försiktigt använd polygrip gör lika bra jobb.

Spelet mellan bromsok och bromsklossar justera genom att skruva ut bromsokets kolv, Specialverktyg finns men en försiktigt använd polygrip gör lika bra jobb.


15. Kolven i bromsoket
16. Packning att vara rädd om

När spelet/glappet är obefintligt, men att bromsoket fortfarande lätt går på, skruva fast de två bultarna som håller fast bromsoket i glidkolvarna i hållaren. Håll emot med 15 mm blocknyckel och skruva med 13 mm nyckel, tex den med spärrfunktion enligt ovan.

Återmonterning av bromsok och bromswire
18. Övre fästet för bromsoket, återmonterat och fastdraget

Bromswiren förs tillbaka, underifrån och fästs med brickan, som försiktigt knackas på plats

Bromswiren förs tillbaka, underifrån och fästs med brickan, som försiktigt knackas på plats


17. bromswiren förs in i och fästs sedan med brickan, som knackas på plats
19. änden på bromswiren

Bromswirens ända fästs i handbromsens hävarm. Hävarmen komprimeras med polygrip och wiren pillas på plats.

Bromswirens ända fästs i handbromsens hävarm. Hävarmen komprimeras med polygrip och wiren pillas på plats.


20. Toppen på hävarmen
21. springan i hävarmen där bromswiren ska föras in
22. Bromswiren, som är fäst med klämman i oket

Bromsok och bromswire monterat och klart

Det nya bromsoket är återmonterat och bromswiren är på plats. Glöm inte att lufta bromskretsen.

Det nya bromsoket är återmonterat och bromswiren är på plats. Glöm inte att lufta bromskretsen.

23. Bromswiren på plats i hävarmen
24. Luftningsnippel för luftning av bromskretsen

Lufta bromskretsen.
Återmontera hjulet.
Sänk ned bilen.

Provbromsa under kontrollerade former.
Ta hand om överbliven bromsvätska på ett miljöriktigt sätt, enligt Din kommuns miljökontor.

Klart!

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s