Byte bromsok bak VW Passat – tid, kostnad och verktyg

Frida Folkvagn, min Volkswagen Passat W8, som fick ett bromsok bytt vänster bak härom dagen (läs steg-för-steg illustrationen här) tog jag mig an nästa sida, i tron att jag bara skulle byta bromsklossar. Men det oket var lika kärvt det med, så det var bara att surfa in på Bildelsbasen.se och leta på det andra oket från samma bil. Det kom dagen efter på posten, så det var bara att sätta igång.

Den här gången gjorde jag ingen bilddokumentation, eftersom det bara är spegelvänt från tidigare arbete. Istället tog jag tid. Utan att stressa och från det att jag hissade upp bilen till dessa den var nere på backen igen och verktygen var ihopplockade. Jag ska tillstå att det inte strulade nämnvärt, samt att jag bytt några bromsok i mina dagar. Det tog 25 minuter. Okej, det ska luftas också och det behöver jag en kamrat till, men inte heller det är svårt eller tar tid.

Slutsumman hamnade på 2×700,- för bromsoken och 390,- för beläggen. 1800 kr och en timmes arbete.

Jag tog in en offert från en Volkswagenverkstad på detta jobb. Pris med jobb och delar – håll i dig – 12.200 kr.

Men kanske att det krävs en massa specialverktyg som är dyrt att skaffa?

Nejdå, nedanstående bild illustrerar vilka verktyg, förutom domkraft och lampa, som krävs:
20130221-135418.jpg

Blocknyckel 13 mm (gärna med spärrfunktion)
Blocknyckel 15 mm
Stor skruvmejsel
Hylsa 17 mm med T-handtag och förlängare (för att ta av hjulet, fälgkors hade gått lika bra)
Polygrip.

Det räcker.
För att lufta behöver du sedan en 10 mm blocknyckel

För komfortens skull använde jag även ett spärrskaft med 13 mm hylsa samt mitt favoritverktyg, slägga, att knacka tillbaka låsbrickan med. Men det var allt.

Och så slipper man tvivla på att det är rätt och riktigt gjort.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

