F1 – sista året med V8, 2014 innebär V6 med turbo

Imorgon startar sista försäsongstestet inför säsongen 2013. 2013 som är sista säsongen med V8-motorer i Formel 1. Nästa år kommer kraften från turbomatade V6or.

V8                   V6 turbo
2.4 Liter         1.6 Liter
8-cylindrar    6-cylindrar
18.000 rpm   15.000 rpm
750 hk            600 hk
KERS 80 hk   KERS 160 hk

2013 levereras finns 4 motortillverkare i form av Ferrari, Mercedes, Renault och Cosworth. 2014 finns bara de tre förstnämnda kvar, även om det ryktas om att Honda återkommer som motorleverantör.

Det finns farhågor att ljudet kommer att bli sämre, tråkigare och tystare från V6orna, genom mindre slagvolym, lägre toppvarv och turboaggregat som förändrar ljudbilden, men initierade motoringenjörer menar att det bara är nonsens, att ljudet kommer bli mycket tilltalande för oss motorgorméer.

Ett stort syfte med detta generationsskifte är att minska bränsleförbrukningen och därmed leda teknikutvecklingen som sedan kommer landsvägsbilarna till godo. Turbo ökar verkningsgraden och elmotorn, som idag ger 80 hästkrafter, fördubblas med V6:an till 160 hästkrafters tillskott.

En show-förstärkare med V6:orna blir turboaggregatet självt, som förutspås bli synligt snett bakifrån, och kommer att lysa rödglödgat under racen.

Men redan i morgon är det alltså testdags igen och första loppet är om två veckor bara…

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s