Tändstiftbyte på en W8 i bild – servicen fortsätter på Frida Folkvagn

Byte av tändstift på en Passat W8, i detta fall min egen Frida Folkvagn.

Den specade offerten från min lokale VW-verkstad erbjöd sig att göra jobbet för 1600 kronor och stoppa i material för 1760 kronor.

Nå, jag köpte precis samma NGK-stift hos Mekonomen (de enda 8 som fanns på deras centrallager) för 1544 kronor. Att få dem stämplade med VW-logga kostade alltså drygt 200,-

Dessa verktyg behövde jag:
Spärrskaft
Förlängare till spärrskaftet
Tändstifthylsa 16 mm (den smalare alltså)
5 mm insexbits
Plattmejselbits
Bitsskruvmejsel

och det tar cirka en timme när man inte gjort det förut på en W8.

W8:an dominerar under huven. Minns du när plastkåporna kom på 90-talet och folk sade "Nu kan man inte meka något själv, för nu är det bara plastkåpor överallt." Nå, det förde väl det goda med sig att hålla klåpare bort, för kan man inte ta bort en plastkåpa ska man definitivt inte ge sig på motorn.

W8:an dominerar under huven. Minns du när plastkåporna kom på 90-talet och folk sade ”Nu kan man inte meka något själv, för nu är det bara plastkåpor överallt.” Nå, det förde väl det goda med sig att hålla klåpare bort, för kan man inte ta bort en plastkåpa ska man definitivt inte ge sig på motorn.

Plastkåpa tas loss med handkraft, den sitter lagom hårt, inte skruvad.

Plastkåpa tas loss med handkraft, den sitter lagom hårt, inte skruvad.

Under en del av insuget sitter tändspolar och tändstift. Den delen måste skruvas bort.

Under en del av insuget sitter tändspolar och tändstift. Den delen måste skruvas bort.

1.Tändspole
2.Tändkabel

5 st insex-skruvar storlek 5 mm håller insugsdelen och är lättåtkomliga.

5 st insex-skruvar storlek 5 mm håller insugsdelen och är lättåtkomliga.

3. Insexskruvar (5 mm)

Vi lossar insugsdelen som täcker högra toppen med tändstiften

Vi lossar insugsdelen som täcker högra toppen med tändstiften

Olja från vevhusventilationen har kondenderat i insuget. Vi passar på att torka bort den.

Olja från vevhusventilationen har kondenderat i insuget. Vi passar på att torka bort den.

Toppen är blottad och tändspolar och tändkablar ligger lättåtkomligt framför oss

Toppen är blottad och tändspolar och tändkablar ligger lättåtkomligt framför oss

4. Tändspole
5. Tändkabelns anslutning till tändspolen

Ta en skruvmejsel och bänd lite så det säger "klick". Sedan dras tändkabelns anslutning till tändspolen av med handkraft

Ta en skruvmejsel och bänd lite så det säger ”klick”. Sedan dras tändkabelns anslutning till tändspolen av med handkraft

Tandkabels anslutning till tändspolen på cylinder 1 är lossad

Tandkabels anslutning till tändspolen på cylinder 1 är lossad

Tändspolen till ettans cylinder dras lätt upp

Tändspolen till ettans cylinder dras lätt upp

och vi kan kika ned på ettans tändstift. Här behövs en förlängare!

och vi kan kika ned på ettans tändstift. Här behövs en förlängare!

Jag tog 16 mm-tändstifthylsa, två förlängare och spärrskaft

Jag tog 16 mm-tändstifthylsa, två förlängare och spärrskaft

Verktyget har här fångat första tändstiftet

Verktyget har här fångat första tändstiftet

Ett mycket ovanligt tändstift. Sällan lagerfört.

Ett mycket ovanligt tändstift. Sällan lagerfört.


Det så kallade original-tändstiftet är märkt exakt samma NGK-beteckning som de vanliga NGK-stiften jag köpte. Förstås.

Vi vänder oss till vänster sida av motorn (i bilens färdriktning)

Det här är lika enkelt som andra sidan, men observera ett litet fäste som måste lossas

Det här är lika enkelt som andra sidan, men observera ett litet fäste som måste lossas


6. (punkten utgått)
7. Fäste för en slang som dras bort
Fästet lossas med handkraft

Fästet lossas med handkraft

Nytt och begagnat tändstift

Nytt och begagnat tändstift


Ett nytt tändstift kostade 182 kronor. Så ska det hålla 6000 mil också. Fast jag undrar om de här jag bytte ut nu fått hålla i 12000 mil. De ser riktigt slitna ut och faktum är att motorn inte har gått alldeles jämnt på slutet.

Välanvänt tändstift

Välanvänt tändstift

Tändstift från cylinder 1-4

Tändstift från cylinder 1-4

Tändstift från cylinder 5-8

Tändstift från cylinder 5-8

Visst ser det ut som att plasten smält?! Tändstiften var klibbiga att ta på

Visst ser det ut som att plasten smält?! Tändstiften var klibbiga att ta på

8. Smält tändstift

Dessa tändstift är det enda som gäller för en W8. Exakt samma som sk original.

Dessa tändstift är det enda som gäller för en W8. Exakt samma som sk original.

Tändstiften är unika för W8:an (med reservation för vad W12:an har), men VR6-motorerna hade inte samma stift.

Läs gärna första steget i servicen, oljebytet (här)

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tändstiftbyte på en W8 i bild – servicen fortsätter på Frida Folkvagn

  1. Viggen skriver:

    Riktigt uppskattad sida, har precis köpt en Passat av denna typ. När det är dags för service kommer jag komma hit igen. mvh

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s