Byte av bromsvätska på Passat (och vilken annan bil som helst) i bild + luftning av bromsarna

Bromsvätskan ska bytas vartannat år i alla bilar, oavsett körsträcka.
Varför?
Den är hygroskopisk och drar åt sig fukt. Bromsrören rostar innefrån. Bromsoken rostar innefrån och kärvar ihop. Och teoretiskt sett kan du få ett bromsbortfall vid en kraftig inbromsning om vattnet i systemet kokar och blir till lättkomprimerbar gas.
Och i mitt fall hade jag ju bytt bromsok och hade därmed luft i system

Det är lätt, billigt och snabbt gjort, så slarva inte med det.
Byte av bromsvätska erbjöd sig min lokale VW-verkstad göra för 900 kronor. Jag och en kamrat fixar det lätt på en timme och mycket av tiden som går åt är att ta av och sätta tillbaka hjulen.

1 liter bromsvätska får du för 100-lappen (köp alltid en ny, tag ingen öppnad från hyllan – den har dragit åt sig vatten!). Se till att du får rätt sort, idag finns DOT4 och DOT5. Titta på bromsvätskebehållaren, där står det vad din bil ska ha.

Dessa verktyg ville jag ha
Domkraft + fälgkors
7 mm ringnyckel/blocknyckel
11 mm ringnyckel/blocknyckel
spärrskaft
7 mm sexkantshylsa
11 mm sexkantshylsa
stålborste
rostlösning
slang och flaska att samla upp bromsvätska i

Denna instruktion går att tillämpa på alla bilar, men bilderna är på Frida Folkvagn, min VW Passat W8.

Bromsvätskebehållaren sitter under motorhuven lättillgänglig närmast vidrutan. Se till att toppa upp då och då, så det inte blir tom och kommer in luft.

Bromsvätskebehållaren sitter under motorhuven lättillgänglig närmast vidrutan. Se till att toppa upp då och då, så det inte blir tom och kommer in luft.

Vänster främre bromsok och luftningsnippeln.

Vänster främre bromsok och luftningsnippeln.

1. Luftnippel med dammskyddet på (ovan) och avtaget (nedan)
2. Främre bromsok

Samma luftnippel på samma ok, lite närmare och stålborstad.

Samma luftnippel på samma ok, lite närmare och stålborstad.

Stålborsta nippeln ren från rost och smuts och spraya rostlösning. Det sista vi vill är att den ska gå av och vi tvingas borra bort den.
Använd sedan en sexkantshylsa och öppna med. 7 mm på framoken.

Nya nipplar till främre bromsoken.

Nya nipplar till främre bromsoken.

Nya nipplar fick inhandlas hos min lokale VW-handlare, då Autoexperten inte hade data på storlek och gänga i sin databas. Pris 120 kronor stycket, men det är det värt jämfört med att borra bort dem, eller tvingas byta hela oket.

Ny nippel på bromsoket. Luftningen kan börja!

Ny nippel på bromsoket. Luftningen kan börja!

3. Ny nippel monterad på främre oket.

Luftnippeln manövreras fram med en 7 mm-blocknyckel (eller en lite skiftnyckel). På nippeln är en slang satt som leder ned i en flaska.

Luftnippeln manövreras fram med en 7 mm-blocknyckel (eller en lite skiftnyckel). På nippeln är en slang satt som leder ned i en flaska.

4. ett litet smidigt verktyg som kan greppa 7 mm. Men använd helst en fast nyckel.
5. Slang som pressas på nippel och som leder ut bromsvätskan till en slaskflaska. Den bör vara transparent för att se bromsvätskan rörelse och ev. luftbubblor.

Luftningen kräver 2 man (eller specialverktyg, vilket inte beskrivs här) – en som sköter nippeln (person 1) och en som sköter bromspedalen (person 2). Det är helt omöjligt att göra ensam.

A. Person 1 öppnar nippel 1/4 varv och person 2 trycker långsamt ned bromspedalen i botten.
B. Person 1 stänger nippeln när pedalen precis gått i golvet.
C. Person 2 pumpar på bromspedalen (ca 5-6 ggr), så trycket byggs upp igen.

upprepa tills all gammal bromsvätska lämnat bromsvätskebehållaren och du ser att ny, fin bromsvätska kommer ut i slangen vid luftning.

Det behöver upprepas ca 10 ggr på första oket, för att tömma behållaren.
För de andra tre oken räcker upprepning 4 ggr för att tömma bromsledningarna.

Har man bytt bromsok (som jag gjorde, läs om det här), bromsslang, eller bromsrör, så finns det luft i systemet. Då kan processen A-C behöva upprepas fler gånger. Upprepa tills inga fler luftbubblor kommer när nippeln öppnas (bara bromsvätska) och pedalen ska kännas stum när nippeln är stum. Om pedalen känns svampig eller fjädrande eller går att pressa mot golvet, så finns det luft kvar i något av oket. Fortsätt lufta till all luft är borta. Ibland tvingas man upprepa 20 ggr och fylla på en hel liter bromsvätska för att få bort den sista luften i systemet. Men det är det värt, opålitliga bromsar ska vi inte ha i trafiken.

Bakre oket och luftnippeln på det, som sitter lite mer skymt, men med små verktyg är det inga problem att komma åt den.

Bakre oket och luftnippeln på det, som sitter lite mer skymt, men med små verktyg är det inga problem att komma åt den.


6. Nippeln för att lufta de bakre oken har 11 mm sexkant.

När du luftat och bytt bromsvätska på alla fyra oken så är det klart!
Starta motorn (så bromsservon aktiveras) och prova att pedalen fortfarande är stum.
Kör försiktigt och provbromsa. Om det finns luft kvar i systemet kan det pressas fram efter ett antal inbromsningar och det känner du på att bromspedalen blir mjuk och får längre väg. I så fall får du lufta om bromsarna.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Byte av bromsvätska på Passat (och vilken annan bil som helst) i bild + luftning av bromsarna

  1. Stefan Källander skriver:

    Fin artikel, vill bara tillägga att det är bra om man smörjer in gängorna på luftnipplarna med kopparpasta. Då blir det lättare att lossa nästa gång. Om man vet att man ska byta olja så e det bra att borsta rent nipplarna och spraya på rostösande medel någon vecka innan man ska gör jobbet, då hinner oljan tränga ner i gängorna.
    Själv använder jag ett lock med slanganslutning till oljebehållaren och andra änden på slangen kopplas till bildäcket eller en kompressor med lågt tryck ej över 2 kg sedan är det bara att lossa luftnippel. Men håll ett öga på oljebehållaren så inte oljan tar slut.

    • DonDoc skriver:

      Den framförhållningen gör susen inte bara på luftnipplarna, kan jag tillägga. Kopparpasta innan all montering och stålborsning + rostlösare innan de ska öppnas gör livet så mycket trevligare.

      Kul att höra att du provat tekniken att applicera tryck över bromsvätskebehållaren. Jag har läst om den, men aldrig provat, utan hållit mig till utprovade metoder.

      • Stefan Källander skriver:

        Det är nog en utprovad metod, de sålde dessa satser med slang och kopplingar på biltillbehörs affärerna Runt 1980 men sedan kom ju abs systemen och där tror jag att det kan ställa till det. Men det är ju lättare att byta på dessa men då får man ha hjälp av en till
        Som håller ner bromspedalen medans man snurra lätt på julet med tändning påslagen. Då pumpar abspumpen fram oljan istället.

  2. Lars skriver:

    Hej, utmärkt artikel. Jag undrar dock när och hur den nya bromsvätskan fylls på?

    • DonDoc skriver:

      Bromsvätskan fylls på i bromsvätskebehållaren i motorrummet, sitter strax framför torpedväggen framför föraren. Fyll upp den så mycket det går innan du börjar och håll koll på nivån så den inte går under min (risk för att luft kommer in i systemet) och fyll på vart eftersom det sjunker. Nivån när du är klar ska ligga mellan Max och Min.

Lämna ett svar till Lars Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s