Skrotdöden vid TGOJ

En kall och solig marsdag 2013.

Det går fortfarande bra att låtsas som att allt är som förr vid TGOJ i Eskilstuna. Idel äkta TGOJ-maskiner målade i TGOJ Trafiks färger. Rundfönstrade Ma-lok och Henschels V11-diesellok var och är unikt för TGOJ.

Ma 405 stångas mot Ma 409 och V11 712 står på rangervallen

Ma 405 stångas mot Ma 409 och V11 712 står på rangervallen

Visserligen används V11:an, men Ma-loken bidar sin tid och hoppas på nya, förstående ägare. De har ju sett att Ma 828, Ma 966, Ma 401 (här), Ma 403 (här) och Ma 408 (här) samtliga fått nya hem.

För TGOJ har ingen hemvist i Eskilstuna längre, ond, bråd skrotdöd vilar över området lite varstans. Nedan fragment av Rc1 1020 lastat på en öppen vagn.

Rc1 1020

Rc1 1020

Z70 725 under avveckling

Z70 725 under avveckling, motor och allt inkråm tycks vara borta.

Och slutligen Ma 958, det enda Ma-loket med klimatanläggning, som förvarats i Ladan i många år, har nu dragits ut i solen bredvid Ma 832. Loket är berövat de så värdefulla boggierna med motorer samt strömavtagare. Och många andra bra-att-ha-saker. Skrotdöden är det enda som återstår.

Ma 958 i bedrövligt skick

Ma 958 i bedrövligt skick

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s