Dubbelt Infinity Red Bull i främsta startled, en överlägsen kvaltid från Vettel och alla befarade en säsong av dominans från ett team, något som snabbt suddades ut.
Webber i den andra Red Bull-bilen missade (som så ofta) starten och föll tillbaka och även om Vettel sprintade iväg på karaktäristiskt vis, så var han snabbt ikappkörd av de båda Ferraribilarna. Men det var den svarta skuggan där bakom som skulle bli det verkliga hotet…
Och det blev Vettel som gick in först av toppbilarns för att byta till mediumhårda däck. Alonso i Ferrari körde ett par varv längre, vilket var tillräckligt för Kimi att hinna ikapp honom.
Men Lotus valde att ta in Kimi samtidigt som Alonso och Ferrarin värmde upp däcken snabbare än Lotusen och luckan växte på ett sätt att det kändes som att pallstriden skulle stå mellan Vettel, Alonso och Massa.
Men Kimi värmde upp sina däck försiktigt med största medvetenhet och avsikt och precis som förra året skulle Lotusen visa hur snäll den är åt däcken. För när Alonso, Massa och Vettel gick i depå för nästa set mediumdäck ärvde Kimi ledningen och helt sonika hoppade över ett depåstopp!
Alla fyra gjorde sista depåstoppet med bara något varvs mellanrum och Kimi hade då en ledning över Alonso på över 12 sekunder.
Klassisk Formel 1 med en svart Lotus mot en röd Ferrari (kommer du ihåg på 80-talet när Malaco sålde både röda hallon-Ferrari och svarta lakrits-Lotus?!).
Kimi Räikkönen mot Fernando Alonso. Och Alonso gav allt för att komma ikapp Kimi. Det var med skräckblandad förtjusning som vi så Alonso kapa försprånget till fem sekunder. Samtidigt som vi gärna unnade och ville se Kimi ta segern, så hade en räserstrid hjul mot hjul mellan dessa två förare varit underbart. Om nu inte DRS sabbat den.
Nu blev det aldrig så. Kimi visste precis som i Abu Dhabi ifjol vad han gjorde. Dels höjde Kimi tempot, dels körde Alonso slut på däcken och började mer oroa sig för avståndet bakåt till Vettel.
Lite regnstänk drog upp pulsen ytterligare och underströk att det ännu inte var över. Det skulle lätt kunna orsaka säkerhetsbil och snabba omkastningar när det gäller tajming med byte till regndäck.
Men mer regn än så blev det inte och Kimi Räikkönen underströk sin position med att sätta tävlingens snabbaste varv på näst sista varvet, något han hade för vana att göra speciellt säsongen 2008.
Kimi, som direkt efter målgång, sade över radion ”thanks guys, I told you it’s a good car” och menade senare att de var en av de enklaste segrarna han tagit.
Det blev Kimis 20:e seger i karriären och podiet var en kopia av hans första seger med Lotus, flankerad av Alonso och Vettel. Förvånad? Inte då, de bästa förarna brukar hamna i de bästa bilarna och på podiet.Om en vecka redan är det dags för Malaysias GP. Då är det helt annorlunda förutsättningar, framför allt varmare och en riktig räserbana – Melbourne är ju en stadsbana.
Men senaste gången som Kimi vann premiärloppet i Australien så blev han världsmästare.