Ma-lokförarnas inofficiella avsked till Ma-loken

Måndag, mars, mörker och midvinterkyla. Det var förutsättningarna vid TGOJ nyligen då en hop lokförare och andra berörda under SJK-flagg tillsammans tog farväl av Ma-loken vid TGOJ.

Ma-loken som inte gjort tjänst för TGOJ (Green Cargo) sedan december 2012, kommer fortsätta visa upp sig i Sverige genom Netrail och genom flera museiföreningar som köpt Ma-lok av TGOJ. Artikelserien om Ma-lokens bevarande börjar här.

Tillbaka till denna måndag. Ma 406 hade tagits fram och var påelad som en kontroll av loket inför leverans till sina nya ägare. Loket lyste i mörkret på verkstadsområdet och ljudet av kompressorn skapade en bekant atmosfär. Ma 962 gjorde ”Sexan” sällskap och för ett ögonblick gick det att låtsas som om allt var som förr.

Ma 406 och Ma 962 under spänning för sista gången vid verkstaden i Eskilstuna

Ma 406 och Ma 962 under spänning för sista gången vid verkstaden i Eskilstuna

Och det var förstås en höjdpunkt at få komma upp i loken och få dem förevisade av sina lokförare. Känna, lukta, höra – uppleva!

TGOJ Ma 406 med SJ Ma 962

Målade i två olika färgsättningar för TGOJ Trafik: TGOJ Ma 406 med SJ Ma 962

På spår ett radade Ma-loken fortsatt upp sig, alla med varsin förhoppning om att bli räddad till ett värdigt liv efter detta.

Ma 409 närmast, följd av Ma 405 och därefter Ma 404

Ma 409 närmast, följd av Ma 405 och därefter Ma 404

Än så länge är TGOJ Eskilstuna det ställe på jorden med otvivelaktigt störst kompetens på Ma-lok och det syntes också inomhus.

För även inne i verkstaden dominerade Ma-loken. Två kunder hade sina lok där för översyn, nämligen Ma 827 och Ma 828.

Ma 827 och Ma 828 inne på översyn i TGOJ-verkstaden

Ma 827 och Ma 828 inne på översyn i TGOJ-verkstaden

På spår åtta, fortsatt inne i verkstaden, och på rad stod kanske två motpooler till varandra, även om de tedde sig lika till färg och form. Ma 833, som länge stått på ödesspåret bakom rälsbussgaraget var intagen för att komma under tak, hon anses vara ett av loken som är i mycket gott skick.

Ma 833 med tak över huvudet. Vad väntar i framtiden på henne?

Ma 833 med tak över huvudet. Vad väntar i framtiden på henne?

Och det är i skicket som motsatsen ligger med Ma 963, som är sliten och trött i motorerna. Sannolikt intagen för att det ska vara bekvämt att plocka delar från loket.

Ma 963, längst in i verkstaden

Ma 963, längst in i verkstaden

Stort tack till alla som var med och gjorde denna kväll! Den uppskattades av samtliga.

Flera inlägg text och bilder med Ma-lok finns på Ma-lokssidan

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s