Frida Folkvagn – oljebyte och oljefilterbyte på en Passat W8 i bild

12.000 milaservice är en större service på en W8. Nej, det är inget kamremsbyte, eftersom sådan inte existerar, W8:an drivs ju med kamkedja (läs mer här). Men väl luftfilter, kupéfilter, oljefilter, olja, bromsvätska, ska bytas, luftning av kopplingshydrauliken, och byte av kilrem till generator mm. Och så kontroll av damasker och gummipackningar, däck, lampor, torkare etc. Diagnostik. Och inte minst nollställning av serviceindikatorn (vilket en verkstad en gång förklarade för mig att det var en betungande punkt… läs mer om hur enkelt det är här).

Jag var länge inne på att låta en auktoriserad VW-verkstad ta hand om denna service. Latmasken. Skulle kännas bra med en proffs-kontroll. Lite orolig för att tändstiften skulle sitta svåråtkomligt och riskera att dra sönder gängorna.

Så jag tog in offerter. Enbart på auktoriserade VW-verkstäder alltså, ha det i minnet.

För att komma åt att tappa ur oljan och byta oljefiltret behöver ett stort plastsjok tas ned.

För att komma åt att tappa ur oljan och byta oljefiltret behöver ett stort plastsjok tas ned.

Högra, bakre fästet för plastsjoket ( här lossat)

Högra, bakre fästet för plastsjoket ( här lossat)

1. Höger, bakre fäste för plastsjoket. En bred, plattskruvmejsel lossar skruven ca 1 varv bara och den är loss
2. Hålet i plastsjoket för skruven

Främre och mittre fästet för plastsjoket. Det enklaste att lossa.

Främre och mittre fästet för plastsjoket. Det enklaste att lossa.

3. Enda muttern som håller plastsjoket, mitt på, längst fram. Förhandlas enkelt upp med en 10 mm-ringnyckel

Oljetråget mm blottat nu när vi demonterat plastsjoket.

Oljetråget mm blottat nu när vi demonterat plastsjoket.

4. Oljetrågets avtappningsplugg. 19 mm.
5. Gummibussning till kränghämmarens infästning i chassiet. Kontrollera så det inte är glappt ellet sprucket när du ändå är här
6. Kilrem som driver hjälpaggregat. Kontrollera skicket, inga torrsprickor, eller andra skador, får förekomma. Kontrollera även spänningen. Den ska svikta när du trycker på den, ca 1/2″ mellan remhjulen.

Oljan rinner ut motorn, ned i ett lämpligt kärl. Detta är en dunk från Biltema anpassad för uppgiften. Prisvärd och välfungerande. Jag hissade bilen lite på höger sida med domkraften, för att tömma ur oljan helt.

Oljan rinner ut motorn, ned i ett lämpligt kärl. Detta är en dunk från Biltema anpassad för uppgiften. Prisvärd och välfungerande. Jag hissade bilen lite på höger sida med domkraften, för att tömma ur oljan helt.

7. Olja rinner ut sedan bottenpluggen öppnats
8. Lämpligt kärl för att samla upp bortåt 8 liter olja
9. Oljetråget på motorn

Oljefiltret är ett insatsfilter, vars hållare sitter längst fram till höger i färdriktningen.

Oljefiltret är ett insatsfilter, vars hållare sitter längst fram till höger i färdriktningen.

10. Oljefilterhuset. Öppnas med en 6 mm insexnyckel

Närbild på oljefilterhuset. Skruvas upp med en insex 6 mm.

Närbild på oljefilterhuset. Skruvas upp med en insex 6 mm.

Oljefiltret nedtaget - se till att ha spilldunken under då det är ca 1/2-liter olja i oljefilterhuset. Filtret sitter "iklickat" i huset och dras rakt upp med handkraft. Montering är samma sak, det ska klickas på plats.

Oljefiltret nedtaget – se till att ha spilldunken under då det är ca 1/2-liter olja i oljefilterhuset. Filtret sitter ”iklickat” i huset och dras rakt upp med handkraft. Montering är samma sak, det ska klickas på plats.

11. Oljefiltret, av kvalitetsmärke förstås, är bara tryckt på plats i oljefilterhuset. Det dras loss med handkraft.
12. Insidan på oljefilterhuset

Oljepåfyllning. 7,5 liter helsyntetisk olja. Din billigaste motorförsäkring.

Oljepåfyllning. 7,5 liter helsyntetisk olja. Din billigaste motorförsäkring.

Mer service på Passat W8:
Byte tändstift
Byte bromsar
Byte bromsvätska

Byte av stötdämpare på Golf och Scirocco
fram
bak

Byte av fjäderben på Audi

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s