Red Bull tog en dubbelseger, men så enkelt var det inte

Däcken är inte bra, klagade Red Bulls Mark Webber på fredagen inför Malaysias Grand Prix i Formel 1, som avgjordes i helgen.

Och han bifölls av både hela Red Bull-Stallet och Mercedes-stallet som ville ha tillbaka Pirellis 2012-specifikationer av däck.

Det höjdes även röster för att Lotus hade en osportslig fördel, i och med att årets Pirelli-däck utprovats på en Renault 2010. Genii köpte ju Renaults fabriksstall och döpte om det till Lotus 2011.

Allt detta har sitt ursprung i samma fruktan, fruktan för Kimi Räikkönen. Och efter uppvisningen i Melbourne kan man förstå det.

Men F1 är numera mycket jämnt och när det regnar får Lotus problem, inte katastrofalt som 2012, men konkurrenskraftiga är det inte i väta.

Och det var det som stjälpte Kimis lopp i Malaysia som startade i regn. Kimi halkade bakåt och fick kriga sig uppåt under resten av loppet.
Hade det varit torrt hela vägen hade han sannolikt varit med och kört om podiet, nu blev det sjunde plats.

Red Bull etta och två. Vettel som segrare. Hur spännande var loppet egentligen?

Synnerligen, för det var ingen promenadseger, där inte minst Mercedes flåsade dem i nacken och där Red Bull var de som gjorde depåstoppen först av ledarbilarna.

Kanske allra största behållningen ändå kom i slutet av loppet, när Red Bulls ledare Christian Horner, bestämt att hans bilar skulle hålla position och ta materialet i mål till en smaklig dubbelseger.

Vettel hade dock synpunkter på den inbördes ordningen och gav sig på sin stallkamrat. Och över flera varv, genom allehanda kurvkombinationer, körde Vettel och Webber hjul mot hjul i racing på högsta nivå. Allt medan Horner protesterade vilt och fruktade för en upprepning av kraschen de båda hade i Turkiets GP för ett par år sedan.

En riktig vitamininjektion för en annars ändå mycket vital och underhållande sport numera. Kollision uteblev och Vettel klämde sig förbi och Webber surade.

Bakom Red Bull var det faktiskt dubbelt Mercedes och Hamilton var tidvis ikapp dem och stötte på Vettel. Men det kostade däck och framför allt bensin.

De tio sista varven fick Hamilton smyga fram bilen för att ens ta sig till mållinjen. Och i Mercedes rådde det tysk disciplin. Rosberg, direkt bakom, hade disponerat sitt material annorlunda och ville passera, men på samma sätt som Christian Horner ville ha en säker 1-2-placering ville Mercedes Ross Brawn ha en säker 3-4-målgång. Skillnaden här var att Rosberg respekterade stallchefens begäran.

Tack Vettel för showen!

Nu är det tre långa veckor till Kinas GP och där kan vi vänta oss att de flesta bilar har uppdateringar.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s