Stordriftens fördelar och baksidor – ett besök hos bilhandlaren

Stordrift: rationaliseringar, kostnadseffektivitet, synnergier eller bara skatteplanering, opersonligt och internfakturering?

Svaret är ofta. Ja, allihopa.

Låt mig ta ett självupplevt och färskt exempel.

Jag åkte till min lokale Volkswagenhandlare för att få en förklaring och gärna en ursäkt till varför hans underhuggare satt på en reklamskylt (för sin egen firma förstås) som nummerplåtshållare och tagit bort min befintliga.

Min lokale Volkswagenhandlare ingår i en av de större kedjorna och har en viss stil. Rätt anständigt och stiligt, men vad gör det om man inte beter sig?

Det fanns en hel del folk i lokalen, både kunder och säljare. Det var lördag, väl inom öppettiderna.

Jag gick till kundmottagningen för verkstad och reservdelar. Tomt.
Det fanns ingen till hands alls.
Och jag väntade.
Drack te.
Väntade.
Kikade på en Beetle turbo som stod där.
Väntade.
Ingen kom.
Förutom en annan kund.
Men ingen i personalen.
Ingen information om att verkstaden ev inte tog emot på lördagar (vilket de enligt hemsidan gjorde).
Inte ens någon säljare kom fram och kunde ha undrat om vi behövde hjälp.

Stordrift innebär alltför ofta att personalen inte känner sig delaktig i företaget. Och då sjunker ambitionen och serviceviljan.

Jag tänkte att jag kan ju provsitta någon bil, smälla i lite dörrar, så kommer nog någon säljsugen snubbe fram och så kunde jag be honom ordna fram någon kundmottagare.

Jag provsatte en Passat CC. Och en till. En VW up! och en Audi A7. Håll utkik efter kommande inlägg om dessa åk.

Den enda som kom fram var en bilspekulant! En pratglad äldre herre som var ute efter en Passat Alltrack (du vet en sådandär upphöjd kombi, i XC70-stil) med motiveringen att kommunen plogar så illa nu för tiden.

Märkligt, eller hur, hur säljarna gafflade omkring och drack kaffe och ignorerade flera potentiella köpare!

Jag tycker att de borde försöka sälja bilen till mig, inte att jag ska behöva försöka köpa den av dem.

Läs gärna om
löneökningar, kvartalsekonomi och vinstmaximering
Löneökningar vs ökad arbetsbelastning
kostnadsjakt och internfakturering
kostnadsjakt och rullande lager
uppköp, omorganisation, och undergång

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil, Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

